8. desember 2007

Nissekalender 8: Julehefter

Tegneserier hører julen til. Med julemusikk på stereoanlegget, mandariner og nøtter på bordet, gløgg i koppen og beina i sofaen - da er det bare juleheftene som mangler. I mitt barndoms hjem gikk de fleste tegneserieheftene i ring, de samme heftene kom frem igjen hver jul. Dermed ble jeg jo godt kjent med historiene, og jeg husker flere av dem enda.

Favoritten var helt klart Knoll og Tott, flotte forbilder for kreative barn... Dagobert Sørensen var også morsom. Begge disse tegneseriene viste frem merkelige mennesker i eksotiske verdener. Blant de kjedeligere var Finnbeck og Fia og nr. 91 Stomperud. Sikkert fordi der sto all teksten samlet under tegningene...

Nå er jeg voksen, og juleheftene fra barndommen har blitt resirkulert for siste gang. Kanskje jeg skal begynne å kjøpe nye julehefter i år? Her får du i alle fall en forsmak:

(Tegneserien er fjernet av respekt for opphavsrett - og av hensyn til mindreårige lesere...)

Nissemann kommer tilbake til sine egne erfaringer som Julenissesenere i Nissekalenderen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heftene er innkjøpt. Men, fruen har beslaglagt dem fram til julaften.
Er visst tradisjon at de skal leses i romjula...

Simelin sa...

Mitt barndomsminne er juleheftene med Truls og Trine; kongeserie!!

Ellers er heftene på nattbordet og under lesning

Iversen sa...

Jeg var innom Narvesen for å kjøpe julehefte i dag. De hadde bare Rex Rudi og Donald. Duste-Narvesen. Heldigvis fikk jeg ut litt frustrasjon i en kommentar som nesten er direkte relatert til et innlegg her. Yay.

Nissemann sa...

Dnort: Merkelige tradisjoner folk har. Her i huset prøver jeg å innføre at det ikke er lov til å knipe, riste, lytte og lukte på pakkene før julaften kveld - men møter liten forståelse fra Nissemaor... (I fjor fikk vi klokke av svigers, den tikket oppå garderobeskapet i to uker frem til julaften...)

Simelin: Håper dere likte tegneserien min også.

Iversen: Bra kommentar. Jeg er også litt sånn at jeg skriver kommentarer som er nesten relatert til emner på andres blogger. De blir sjelden besvart, men jeg vil at du skal vite at jeg ser deg... :o)