16. desember 2007

Nissekalender 16: Julebrus

Basert på erfaringene fra testen av årets juleøl, har styret vedtatt å droppe årets akevittsmaking. I stedet får du i dag:

Den Store Julebrustesten 2007



Testpanelet besto av 10 personer på gårsdagens Nisseluefest. Disse ti følsomme ganene har smakt og vurdert seg gjennom årets tilgjengelige utvalg av julebrus, totalt seks slag. Her følger juryens dom:


Bergensere pleier ikke å være stolte over at Ringnes er bedre enn Hansa, men det ble altså resultatet i vår test. De fleste i panelet hadde denne som sin favoritt.


Bergens stolthet kom i hvert fall på andre plass, og scoret jevnt bra. Kanskje trakk det opp smaken at dette var det eneste produktet fra glassflaske.


Nissemann selv var litt skuffet da han smakte denne, som han har hamstret inn i store mengder allerede. Så her sitter jeg med skapene fulle av julebrus som smaker kunstig. Trøsten er at smaken forsvant fort...


Lerum vant årets test i VG, men havnet litt lengre nede på vår resultatliste. Jeg vil likevel anbefale Lerum, siden jeg forelsket meg i dette bryggeriet for fire år siden. Da jeg gikk min første Sjufjellstur og fant Lerums fantastiske saftstasjon rundt en sving etter 26 stive kilometer, lovde jeg evig støtte til Lerum (og Sogndal IL). Derfor: Kjøp Lerums julebrus!

(Når Siemens ikke tar meg med på skiskyting, får jeg ta imot den smøringen jeg får...)


Norgesgruppens julebrus heter kort og godt Julebrus. Smaken er like platt som navnet, og kommentarer som "merkelig" og "gav ikke mye" haglet over testbordet. Kjøpes på bl.a. Kiwi, men like greit å la være...


Coca Cola har stjålet imagest til Julenissen, og nå prøver de seg på julebrusen også. Men Simba slo ikke an i vår test, og havnet på soleklar jumboplass. "Smakte som vann" var en kommentar som kan betegne dette produktet.

Så, hva er din favorittjulebrus?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Julebrus har alltid og vil alltid smake kunstig og kulørt.
Noe av det jævligste jeg kan få servert.

Nissemann sa...

Yess, kunstig og kulørt var det! Jeg prøvde meg på et glass til ribbemiddagen i dag, men gikk fort over på svart brus i stedet. Tror jeg skal teste om julebrus kan brukes som gjødsel, eller til brunsnigel-feller...

Unknown sa...

Ribbe og brus?
Du mente vel akkevitt eller juleøl?

Vel, her i huset drikker gjerne den kvinnelige delen av besetningen julebrus. Mens far tyr til sterkere saker.

Nissemann sa...

Ribbe og Pepsi Max er nok mer riktig betegnelse. Det går nok mot en ganske hvit jul...