3. desember 2007

Nissekalender 3: Julegris



Dagens barn kan takke marsipangrisen for at de vet hvordan en gris ser ut. Dagens ekte griser er gjemt bort i bygdefjøs så illeluktende og bråkete at vi byfolk (altså de fleste av oss) holder oss langt unna. Er det ikke lenge siden du klappet en gris kanskje? Jeg tror kanskje jeg kan ha klappet et hengebuksvin i Dyreparken rundt 1999, utover det melder jeg pass.




Men under krigen, da visste alle hvordan grisene så ut. Far dro på landet om våren og kjøpte en grisunge for et par kroner. Hele sommeren gikk den søte grisungen i bakgården og spiste potetskrell og brødskalker. Søndagene løp ungene tur med grisen i bånd, men ikke for langt. Man ville jo ikke trimme bort all svoren...

Sånn burde det vært fortsatt. I stedet for å sende matavfall til brenning (!), biogass eller kverne det opp i kloakken, kan du lett fore opp en gris. Døp den Første Juledag, og la den tumle rundt i borettslagets hage om sommeren - sikkert en populær leke for barna som har alt. Trampoline er jo SÅ 2005... Og i november er det tid for å fortelle barna om hvor maten kommer fra, før onkel kommer og skyter Første Juledag. Deretter må alle i huset hjelpe til med å foredle og utnytte alle delene av grisen: Ribbe, koteletter, skinke, bacon, knoker, labber, hodesylte og blodpølse - og noen tørkede griseører til Lassie. Lærerik hobby for de fleste byggefeltfamilier, vil jeg tro.





For noen år siden ble Kong Harald hjerteoperert. Om han fikk en mekanisk eller en biologisk hjerteklaff er jeg ikke sikker på, men legg øret til brystet hans hvis du treffer han. Mekaniske klaffer klikker nemlig svakt ved hvert hjerteslag. Så det er altså ingen bombe... Men dersom han ikke tikker, har han nok en biologisk klaff. Kanskje fra en gris? Det brukes nemlig grisehjertene til...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har også et innlegg om julegris som må skrives. Forøvrig tror jeg kong Harald har fått hjerteklaff fra et dovendyr

M:)rten

Nissemann sa...

Og jeg tror han har fått fra en løve. Eller kanskje en kamel stemmer bedre med Den Kongelige Holdningen...

Anonym sa...

Så det programmet om Gisse.
At NRK nekter å vise grise-snuff må da være greit.
Ellers kjøpte jeg sylterull i dag.

Nissemann sa...

Jeg tror faktisk NRK viste griseskytingen likevel. Selv synes jeg gris smaker bedre enn den lukter, og er bedre død enn levende. Teksten er skrevet før og under programmet, og jeg måtte kjefte på Linda Eide noen ganger når hun tok noen av mine poeng. Så det så...

Anonym sa...

De viste at pistolen ble rettet mot hodet og stoppet bildet der, mens lyden fortsatte.