12. mars 2008

Topp 10 dataspill, del 3

Her kommer (endelig) min topp 3 liste over dataspill jeg har spilt siden 2001. Det er tre historiske eventyr&strategispill som topper listen, så min konklusjon er nok at dette er min favoritt spillkategori. Kommentarer oppfordres.

3. Sid Meier's Pirates



Her snakker vi eventyr i Karibien… Du begynner som skipper på en liten skute, og må kjempe harde sjøslag og fekte som en helt for å stige i gradene. Snart seiler du mellom Bahamas, Haiti og Puerto Rico og sprer skrekk og frykt med dine kanoner og ditt sverd. Formuen vokser, skutene blir flottere og flottere, og du danser som en helt med guvernørenes døtre når du er i land. Et artig strategispill med et flott eventyrelement.

Jeg spilte Pirates på min gamle Commodore 64 på 90-tallet, det var gøy allerede da!

2. Age of Empires II



AoEII har jeg spilt siden 2001 eller noe sånt. Jeg hadde tidligere prøvd Warcraft-serien (ikke online-rollespillet), og ble snart hektet på dette. Midt ute i skogen begynner du å sette folk i arbeid med å plukke bær eller jakte hjort, hugge trær og bygge hus. Etter hvert kan du sette opp små militære fort, smie, stall, rådhus, kirker og slott. Vakttårn og mur hører også til, dersom du har funnet gull. Og så må du begynne å utforske verden, finne dine fiender og utføre dine oppdrag.

Spillet har mange modus, enten rene oppdrag du må fullføre slavisk eller større slagscenarier der du (og dine evt. allierte) må utrydde alle dine motstandere. Du kan også spille på nettet eller på LAN, så mulighetene er mange. Handlingen er bokstavelig inspirert av middelalderriker i Europa, Sør-Amerika og Asia, og du kan møte både Jeanne d’Arc, Djenghis Kahn og Richard Løvehjerte. Et av høydepunktene er å spille med vikinger til sjøs og sende ut en flåte av langskip, et annet er å sende krigselefanter eller katapulter ut for å knuse fiendens murer. (For ikke å snakke om juksekodene som gir deg en bensindrevet bil midt uti middelalderskogen…)

1. Runescape



Runescape har elendig grafikk, tragisk musikk og svært lite action. Hva er det som gjør at det troner på toppen av denne eksklusive listen? Jeg setter opp noen punkt…

  • Spillet er gratis, og tilgangen er enorm siden det spilles over nettet i nettleservinduet ditt. Nettspillet gjør at du møter andre mennesker, det blir omtrent som et chatterom og et forum samtidig som du spiller
  • Handlingen foregår i en verden preget av middelalder og mystikk. Her kan du hugge tømmer, fiske, brenne bål og hakke metaller. Eventyret bygges opp fra bunnen av.
  • Det finnes mange tusen gjenstander i spillet, som du kan få, finne, lage eller kjøpe. Noen er verdifulle, andre nyttige – og noen bare skrammel. Gjenstander kan kjøpes og selges, formuer kan bygges opp og investeres.
  • Alle handlingene du kan gjøre, gir deg erfaring (xp). Erfaringen din samles opp og gjør at du stiger i nivå (level) i de ulike disiplinene (skills). Eksempler på disipliner er matlaging, styrke, smedkunst og magi.
  • Det magiske elementet kan brukes til å lage styrkeamuletter, helbredende eleksirer eller kaste forbannelser over fiender
  • Spilleren kan trene sin figur i ulike disipliner, sanke gjenstander eller utføre oppdrag – eller bare rusle rundt, se seg om og prate med andre spillere
  • Du har en venneliste der du kan legge til både ”virkelige venner” og folk du har truffet på spillet. Disse kan du møte ”ansikt til ansikt” og finne på ting sammen med, eller bare sende tekstmeldinger mens dere spiller på ulike steder. Det er en god kultur for å spørre om (og få) hjelp av mer erfarne spillere.
  • I spillet ligger det til sammen godt over 100 oppdrag som du kan utføre og få en belønning. For eksempel finnes det en kokk som skal bake en kake, og han trenger egg, melk og mel for å få det til. Du må gå til hønsegården, melke kuene på jordet og høste korn for å hjelpe ham. Kornet må males på møllen før det er klart til å bake kake. Når kokken har fått ingrediensene av deg, får du en kake i belønning.
  • Økonomien i spillet er levende og kompleks. Det finnes butikker som kjøper og selger gjenstander på vegne av spillet, og et stort marked der spillerne kan selge seg imellom. Prisene går opp og ned, alt etter tilbud og etterspørsel.
  • Det ligger en underfundig humor i spillet, skjult blant de mange programmerte figurene som er en del av spillet (Non-Player Character, NPCs). De kommer med noen kommentarer som smeller godt til innimellom, og det skjer andre morsomme og merkelige ting stadig vekk.
  • Spillet er i stadig utvikling, det lanseres nye oppdrag, minispill, gjenstander eller monster hver uke. Det gjelder å følge med, teste ut nye ting og lese seg opp på diverse nettsider for å få maksimalt utbytte.

Jeg har spilt Runescape i halvannet år nå, og er ikke lei. Det går i bølgedaler, av og til spiller jeg mye – andre ganger ingenting på en måned eller to.

Runescape tilbyr et medlemskap med full tilgang til flere byer, flere disipliner, flere gjenstander og flere oppdrag. Det koster $5 (ca 30 kroner) i måneden, og anbefales for å få fullt utbytte av spillet.

Resten av listen kan du lese her: 4. til 6. plass og 7. til 10. plass

Så, hva er dine favoritt-dataspill? Hvilke av mine yndlingsdataspill er noen drittspill, og hvilke burde vært med på listen?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Runescape var ikke noe for meg. Etter en heller lang opplæring ble jeg drept etter 5 minutter inni spillet. Jeg vil rett og slett kalle det et dårlig førsteinntrykk!

Nei, gi meg Oilimperium fra begynnelsen av 90-tallet, selvfølgelig akompangnert av "best of Yello"

Nissemann sa...

Hei, jeg testet Wordpress i tre uker - du ga opp Runescape etter 5 minutter... Du må gi det litt tid! Ingen er verdensmester uten trening. Velkommen tilbake når det måtte passe!

Nissemann sa...

...men Oil Imperium var fryktelig moro - helt til boret brakk. Det kommer på en seinere liste, over gode Commodore 64-spill...

Anonym sa...

Oil imperium fikk man også til PC..

Nissemann sa...

Aha, jeg forbinder det bare med C-64. Da blir det jo litt som Pirates da, først C-64 og deretter PC. Men det var et godt spill!

Anonym sa...

Godt dere holder dere unna World of Warcraft i hvert fall. Skal visst være avhengighetsdannende...

Anonym sa...

"Hei, jeg testet Wordpress i tre uker - du ga opp Runescape etter 5 minutter..."

Jeg brukte 3 uker på å komme gjennom opplæringen og ble slaktet etter 5 minutter inni spillet...

Og hvorfor i det huleste er ordbekreftelsen tilbake?

Nissemann sa...

Dnort: WoW er i samme kategori som Runecape, det får være nok med ett sånt spill. Skal ha tid til litt andre ting også...

He he, det er nok ikke alle som er smarte nok til å bruke Wordpress. Eller Runescape... :o) Og i Runescape dør du aldri, du bare "fødes på nytt" og kan fortsette der du var.

Ordbekreftelsene er tilbake en kort periode for å luke bort en spamrobot som la inn noen uønskede kommentarer.

Anonym sa...

Nissemann: Kan du ikke slette spamkommentarer i blogger???
Er det ikke spamfiler i blogger????

Nissemann sa...

Jo, jeg kan slette dem i ettertid. Men jeg vil ikke ha dem inn i det hele tatt. Spamfilter hjelper ikke når spammeren har laget en bloggerkonto og spammer som registrert medlem - filteret stopper kun anonyme meldinger. Det gjelder nok både blogger og wp... Jeg tar ordbekreftelsen bort om en ukes tid.

Anonym sa...

Jeg syns listen din er meget interessant. Jeg jobber med min egen liste og det er nok visse forskjeller på oss i spillverden. Ser også frem til CBM64-lista di. var der jeg begynte i ca 85. Spillkvaliteter går foran innpakning, pen grafikk er ikke nok (for noen av oss, iallefall) Sjangermessig så er du på et litt annet ståsted enn meg, men jeg tror våre lister vil krysse hverandre på et eller annet punkt.

God påske!

M:)rten

Nissemann sa...

Helt enig med deg når det gjelder grafikken, det er bare innpakningspapiret. Gleder meg til din liste, god påske!