13. februar 2008

Topp 10 dataspill, del 1

Jeg har passert sju år med hjemme-PC, og markere det med en topp 10-liste - over de beste dataspillene jeg har spilt. På listen finner du både barne- og voksenspill, og spennet er relativt stort - fra strategi via eventyr til action, med noen avstikkere... I dag får du de fire nederste spillene på listen.

10. Lego Loco



Lego Loco er et konstruksjonsspill i god Lego-ånd. Med digitale byggeklosser skal du bygge et toglandskap med skinner, veier og fortau. Du legger inn stasjoner, sporvekslere, bygninger og tunneler. Og så kan togene kjøre... Hvordan må sporvekslerne kobles for at togene ikke skal kollidere? Her blir du plutselig både trafikkplanlegger og -konstabel!

Lego Loco kan spilles i nettverk, der inntil ni PCer kobles sammen med tunneler. Plutselig sender naboen et tog inn på ditt område, hvor skal du dirigere det? Togene kan frakte postkort mellom spillerne, og postkortene kan du både skrive og tegne på før du sender dem med postvognen. Billig spill, tror jeg betalte 60-70 kroner for det. Nå fås det kjøpt i 10-pakke til 300 kroner, og jeg vet at flere av spillene i denne Lego-pakken er gode. Anbefales som artig og lærerikt spill for både barn og voksne!

9. Vil du bli millionær?



"Vil du bli millionær?" var et kanonartig spill da det kom. Vi begynte å spille det for tre-fire år siden, og det var fryktelig spennende å taste inn sitt svaralternativ og vente på dommen. Det vanskelige valget var jo alltid: Vil du bruke hjelpemidler? Bare så synd du ikke hadde 15 av dem...

Spillet er laget med Fritjof Wilborn sin stemme, og vi pleide å koble PCen til fjernsynet når vi spilte. Dermed følte vi virkelig at vi var med i et TV-program! Likevel anbefaler jeg ikke noen å kjøpe dette spillet nå, siden det ikke kan konkurrere med Buzz...

8. Robin Hood - The Legend of Sherwood



Robin Hood er en flott eventyrskikkelse, og her får du være med Robin og hans menn ut på tokt mot slemme soldater og knekter. Spillet har flott grafikk som tar deg med tilbake i historien, og historien og figurene i spillet kjenner du jo fra før: Marian kidnappet, bueskytterkonkurranse, broder Tuck, Lille John osv. Ved å kombinere ulike figurers sterke sider setter du sammen nye lag som kan overvinne nye brett.

Spillet har en flott løsning på voldsproblematikken, ved at du får bedre uttelling for å slå noen ned enn for å drepe dem. Derfor blir det mange soldater som får seg en kakk i knollen av Lille John, blir surret stramt av Robin og deretter gjemt i en busk. Et flott eventyrspill for små og store!

7. Max Payne

Her har vi et spill med aldersgrense... Det finnes faktisk en foreldrekontroll-funksjon i spillet, som gjør at du kan slå av blodet. Som om det er blodet som er verst... For å komme gjennom Max Payne må du fyre av ganske mange tusen skudd, og gjennomgå fryktelig mye juling. Spillbarheten er lav, altså er det kun en måte å gjøre det riktige på. (Alle dørene er låst untatt den som du må gå igjennom.) Det betyr at dine valg som spiller er begrenset til hvilket våpen du vil bruke, og så er det bare å fyre løs.

Spillet var banebrytende da det kom, rundt 2001, fordi det hadde løst et problem som actionspill alltid har slitt med: Hvordan skal vi få tingene til å skje i realistisk hastighet? Her er det innført noe som heter "bullet time", som gjør at tiden går saktere i de heteste actionscenene. Smart trekk, og et spill som fortsatt er verd å spille på en regnværsdag. For voksne...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, merker at dette er et ukjent område for meg.

Regner med at dette er første del av topp 10..?

Nissemann sa...

Ja, dette er første del. Kommer to deler til, pluss en presentasjon av noen av spillene som ikke nådde helt opp. Og hvis det er noen av disse spillene du har lyst til å prøve, er det bare å synge ut - jeg har faktisk originalspillene til alle som presenteres her... :o)

(Runescape ligger forresten inne på topp 10-listen, det er jo gratis - du er hjertelig velkommen tilbake der!)

Anonym sa...

Lego Loco ja, det husker jeg godt jeg spilte mye. Lego fascinerte meg mye i tidlig barndom og når jeg fant Lego Loco på PC var det en høydare!

Nissemann sa...

Tror det er noe for enhver smak på denne listen, jeg er ganske altetende når det gjelder spill. Men det slår meg jo at det ikke ligger verken fotball- eller bilspill på listen...

Anonym sa...

Max Payne var et helt utrolig rått spill som jeg har storkost meg med. Godt å se det på listen. Spent på resten....

M:)rten

Nissemann sa...

Jeg spilte gjennom Max Payne for en måned eller to siden, det er fortsatt veldig kjekt. Del to av listen kommer kanskje i kveld. Når skal du begynne på din egen?