23. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, del 5


Ronny Rissemann sitter fengslet på livstid, og har ikke vindu på enecellen sin. Utover måltider og soving skjer det ingenting i livet hans, untatt det som foregår inni hodet. Det eneste som finnes på cellen hans er en spiker. Ved hjelp av den risser han inn dagens dato i murveggen, for eksempel 19 03 2008. Han oppdager at noen tall består av kun beine streker (for eksempel I), noen av beine streker og buer (2) og noen av kun buer (3).

Påskenøtt 5:

Buer begynner å bli gøy, men variasjon er best. Ronny Rissemann drømmer om en dato der annethvert siffer består av kun beine streker og annethvert siffer av kun buer. Forrige gang var 19 10 1979. Hvilken dato er den neste der det skjer?

Oppdatering: Beklager at jeg først skrev at forrige gang var 10 10 1979, det er nå rettet til 19 10 1979 - takk til Simen/Zulu for korrigering!

Mitt løsningsforslag: (hvit skrift, merk teksten for å lese - trykk Ctrl + A): Her bør du undersøke to ulike svar, og finne ut hvilket av dem som er lavest. Det første svaret er med strektall som første siffer, det blir 10 10 4010. Det andre svaret er med buene først, det blir 01 01 3101, som er den neste datoen dette skjer.

Stillingen etter fire nøtter - hvem blir årets påskeekorn?

12 poeng: Minneapolise
11 poeng: Bård Magnus
10 poeng: Simen/Zulu
7 poeng: Spindellett
6 poeng: Dnort
5 poeng: Jokke, Lill
3 poeng: Morten, lillebror Bjarte, Hertug skule
2 poeng: Iversen

Sjette og siste nøtt kommer mandag morgen, så det er seks poeng igjen å kjempe om. Det betyr at Minneapolise, Bård Magnus, Simen/Zulu, Spindellett og Dnort kjemper om å stå øverst på pallen når årets Påskeekorn kåres tirsdag.

Hvis du har forslag til svar på denne nøtten, kan du legge den inn i kommentarfeltet her. Hvis noen andre har et annet svar, er det fint om du likevel legger inn ditt forslag. Det er jo ikke sikkert de andre har rett, og som tallnerd er jeg interessert i å få se hvordan du tenker når du løser nøtter uten fast oppskrift. Det ligger mer spennende informasjon i et galt svar enn i et riktig. Det riktige forteller jo bare at noen har funnet en riktig måte å tenke på. Jeg legger ut mitt forslag til løsning i morgen tidlig, sammen med ny nøtt. Det nytter ikke å søke etter svaret på nettet, siden disse nøttene er spesiallaget for deg av Nissemann i 2008.


15 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt svar er 01 01 3010

Forklaringen er følgende:
For å finne svaret må vi ta utgangspunkt i årstallet. Alle årstall i det 20-århundrede er ekskludert, i og med at 2 tallet inneholder både buer og rette streker. Derfor må datoen være i det 30-århundrede. Den neste dato etter 19 10 1979 er derfor 01 01 3010

Fjeldstad sa...

1 januar 2101

Anonym sa...

01.01.3101

1889 er riktig, ja :) brukte du achtung-hintet?

Nissemann sa...

Svarene har begynt å komme inn, og de er interessante - både de riktige og de nesten riktige.

Hertug Skule: Selve kommentaren blir synlig mandag morgen, men svaret mitt er egentlig nei. Jeg tenkte mer på dødsdatoen 30. april, og så slo det meg at det var en person av Hertug Skules kaliber som døde på den tiden...

Anonym sa...

Jeg tror neste dato blir 01.01. 3101.

Anonym sa...

Det spørs jo om vi skal starte med buene eller om vi skal starte med strekene. Gjør det ikke? Du sier ingenting om det. Og forderfor at disse nøttene dine ergrer meg, så vil jeg gå så langt som å si at ni-tallet består av både strek og bue. Det er bare på tastaturet det har bue.
Men svaret avgis, og du får to svar, fordi det der med buene først eller sist, skjønner?

10104010
og/eller
01013101

Ikke at jeg er sur eller noe, asså.
Bare litt ergelig.

mvh
Vibeke

Anonym sa...

01.01.3101

Anonym sa...

Hei!
Etter en tur på glatten med bilen (med tid til å tenke), gikk det opp for meg at jeg nok hadde vært litt rask på labben når jeg skrev svaret. Jeg ber derfor om at mitt tidligere innlegg blir slettet og at dette blir gjeldene i konkurrasen!

Forklaringen er følgende:
For å finne svaret må vi ta utgangspunkt i årstallet. Alle årstall i det 20-århundrede er ekskludert, i og med at 2 tallet inneholder både buer og rette streker. Derfor må datoen være i det 30-århundrede. Den neste dato etter 19 10 1979 er derfor 01 01 3101

Lord Bård sa...

Svar: 01.01.3101. Eg har brukt matriseoppsettet mitt igjen kombinert med litt notatar. Vi har to mengder
berre strek € {1,4,7}
berre buer € {0,3,6,8,9}

Med matrisen av datoar horisontalt og månader vertikalt der kombinasjonen annakvar berre strek og berre buer får verdien 1, får vi ei matrise der kombinasjonen rett månad og dato gir verdien 2. Derifrå vel vi datoane. Vi gjer tilsvarande med årstal og finn neste årstal først. Kravet om annakvart tal frå mengdene over gjer 1981 uaktuelt fordi 8-talet kjem etter 9-talet. Det same gjeld både 80- og 90-talet (dvs. 81, 84, 87, 91, 94, 97), så vi må gå vidare til 3000-talet og kjem då raskt ram til årstalet 3101 som det næraste fram i tid. Sidan datoen 01.01 passar saman med årstalet 3101 (dvs. regelen om annakvar frå talmengdene over), får vi datoen 01.01.3101.

Anonym sa...

01 01 3101 - siden det ikke kan være 10 10 4010

Nissemann sa...

God morgen, nå begynner jeg å slippe gjennom svar. Oppsummering og ny nøtt kommer snart!

Anonym sa...

God morgen til deg også. Her i heimen var mistemann vel tidlig oppe....

Nissemann sa...

Ah, nok en påskemorgen! Kaffe på kannen, barne-tv i bakgrunnen og to lekende unger rundtomkring. Kjekt å gå litt til og fra Påskenøttene mens jeg prøver å holde liv i ovnen og humøret oppe hos ungene… Lurer på om dagen i dag er oppkalt etter Andre Paasche i Trondheim? http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=andre+paasche

Men så var det gårsdagens nøtt. Det kom inn ulike svar denne gangen også: 01 01 3010 og 01 01 2101, i tillegg til det jeg regner som riktig svar: 01 01 3101. Når det gjelder svaret 01 01 3010, så er det en logisk brist ved at det kommer to siffer bestående av buer etter hverandre. 01 01 2101 er et resultat av samme feil som mange gjorde i nøtt 3, nemlig forvekslingen mellom ”inneholde buer” og ”består av buer”. Det første nestenriktige svaret ble endret til det riktige, det andre svaret har fått to poeng i dag.

Jeg finner det for øvrig litt overraskende at ingen svarer 10 10 4010, som ville vært riktig svar dersom oppgaveteksten var mer spesifikk (tallene med beine streker først). Men det er jo kjekt at ingen gikk i den lille fellen… Lurt av Spindellett og Anne på landet å sjekke begge varianter av svaret, med strekene først og med strekene sist.

Dagens poengfangst blir dermed 3 til Hertug Skule, Lill, Spindellett, Minneapolise, Simen/Zulu, Lord Bård og Anne på landet, og 2 til Jokke.

Sjette og siste nøtt kommer straks!

Anonym sa...

HAHAHA! Da synes jeg at Anne på landet og jeg (som også er på landet) skulle fått oss ekstra-ekstrapoeng. For med den siste oppgaven din, ser det ut til at toget har gått for min del.
Datoer? Du skal vel ha dag, måned og år da?

Nissemann sa...

Neida, jeg vil ikke ha datoene. Bare om han har risset inn flest datoer (8 siffer) med kun streker eller med kun buer. Oppgaven er ikke så fryktelig vrien for deg og de andre som har knekket koden nå. Vi har jo varmet opp hele påsken...

Ekstrapoeng er en god ide, men jeg kan ikke innføre det denne gangen. Kanskje i pinsenøttene? :o)