7. mars 2008

Mitt valg av bloggoperatør

Jeg har i løpet av mine år som blogger testet tre ulike bloggleverandører. Først Abcblogg.no i totalt åtte måneder, deretter Blogger.com i 2 ½ og nå til slutt Wordpress i to uker. Her kommer noen av mine positive og negative erfaringer, og til slutt en prioritert begrunnelse for mitt valg.

Abcblogg
Abcblogg har en helt grei, norskspråklig bloggtjeneste. Den blir levert av samme firma som står bak bl.a. blogg.no og weblogg.no.

Pluss:
+ Det er enkelt å komme i gang, bare fyll inn tre felter og du har fått deg en blogg.
+ Det er kjempelett å finne ut av menyen!
+ Du kan velge mellom ulike utseender på bloggen, designe ditt eget eller redigere malene så mye du vil. Klusser du det til, er det bare å hente opp igjen det forrige lagrede utseendet. Idiotsikkert!
+ Bra ”dashborad”, med oversikt over de siste innleggene og de mest aktive bloggerne

Minus:
- Du får reklame på siden din som ikke kan fjernes. Kan fjernes for kr. 749,- (på livstid!)
- De mest avanserte (og geniale) funksjonene finnes ikke, og er litt vanskelige å lage fra bunnen av

Anbefales for:


  • Min mor og andre uten for god språkkunnskap.
  • Barn og unge og andre uten så mye erfaring med knappen ”innstillinger”.
  • Min svigerinne og andre som bare vil ha en blogg lynraskt (og eventuelt ikke bruke den).
  • Og alle andre som vil ha en god bloggleverandør og de mest sentrale funksjonene
Gode eksempler:


Blogger
Blogger har vært på banen lenge, og ble kjøpt opp av Google for et par år siden.

Pluss:
+ God sammenheng mellom Blogger, Picasa, Picasa Web Album, Gmail og Google Reader, som gir deg enkel innlogging for alt du trenger.
+ Praktisk måte å blogge bilder på, du kan laste opp inntil fem bilder om gangen. Bildene krympes automatisk til en av tre forhåndsdefinerte skjermstørrelser, og linker til en fullstørelses bildefil.
+ Du kan velge en standardmal, og endre på den så mye du vil. Det er enkelt å dra inn nye sideelementer i menyen din, og du kan også gå inn i koden og endre det du ikke kan redigere i det enkelte elementet. (Men det er ikke mye… Jeg brukte denne funksjonen en del for noen år siden da jeg oversatte malen min til norsk, redigerte sidemenyen og byttet farger. Nå kan alt dette gjøres i en god editor)

Minus:
- Det er noe tull med tekstformatteringen, slik at ikke alle avsnitt får web-utseende. Se for eksempel på dette blogginnegget her!

Anbefales for:

  • Nissemenn og andre som blogger bilder nesten like ofte som ord.
  • Fotobloggere (bruk Picasa, gratis bildebaseprogram, ett av de beste gratisprogrammene jeg har vært borti – anbefales, last ned her)
  • Alle som vil ha en blogg med en del fikse interaktive funksjoner.
  • Alle som brukte Blogger tidligere, og ikke har fått med seg de nye funksjonene.
    • Gode eksempler:
      Esquil
      Vampus

      WordPress.com
      WordPress virker å være på fremmarsj i det norske bloggmiljøet, ved at flere markante bloggere har skiftet til WordPress. Her finnes det visst flere ulike løsninger, både WordPress.com og WordPress.org har vært nevnt. WordPress.org er et program du laster ned og installerer på serveren din, og det er ikke gratis (krever faktisk at du betaler både for domene, serverplass og selve programmet). Denne lille testen omfatter ikke såpass avanserte funksjoner som dette, så kun WordPress.com har blitt prøvd ut.

      Pluss:
      + Oversiktelig dashboard når du logger inn, med nye innlegg, kommentarer, mest besøkte blogger og mulighet til å følge opp dine kommentarer hos andre WordPress.com-brukere.
      + Det er lett å importere alle innleggene fra gamlebloggen din og til Wordpress hvis du velger å skifte.

      Minus:
      - Forferdelig tungvint å laste opp bilder! Du må laste dem opp i full størrelse og deretter krympe dem til skjermvisning. Spesielt tungvint for fotobloggere.
      - Du har tilgang til å endre innholdet i andres kommentarer, selv om de er logget inn som seg selv når de skriver kommentaren. På den måten kan du manipulere andres utsagn.
      - Du har ikke tilgang til css-kodene i malen, og må bruke malen direkte som den er.

      Anbefales for:
      Tja… Egentlig ingen. Men kanskje:
      Tekstbloggere som sjelden eller aldri blogger bilder
      Bloggere som vil komme inn i et bloggmiljø fort

      Gode eksempler:
      Zulu
      Avil
      Hjorthen

      Så når jeg nå har valgt min bloggtjeneste: Blogger.com. Her kommer jeg til å spurte på videre mot min D-dag (D = romertall for 500). Kanskje jeg kommer med noen Blogger-kurs, som motvekt mot Undre sine Krasjkurs for Wordpress? Jeg har noen tips til hvordan du får feeder, fotoalbum, statistikk og andre elementer til å henge godt sammen med Blogger-bloggen din. Er det interessant lesestoff?

      Ellers kan du på denne bloggen snart få lese om:
      - Opp som en løve og ned som en skinnfell – et artig bloggminne
      - Mine beste poster? En liten oppsummering (etter spørsmål fra Hjorthen)
      - Kampreferat fra lokaloppgjøret Manchester United – Everton
      - Siste del av ”Topp 10 dataspill”, de tre beste
      - Hvordan indiske menn driver bissniss

      17 kommentarer:

      Anonym sa...

      Håhå, du er kjøpt og betalt av Google. Hvor mye julegrøt måtte de ut med for å få deg tilbake til Blogger og dessuten skrive denne posten?!?!

      Neida, jeg har vært mye sur på Blogger, sist fordi jeg ikke fikk verken lese eller legge inn kommentarer fordi jeg ble definert som en spammer. Og mens jeg var på Blogger var det perioder med nedetid som irriterte litt. Men i rettferdighetens navn så er vel fortsatt Blogger vesentlig større enn WordPress.com. Det kan hende WordPress også ville hatt oftere problemer med så mange blogger å betjene, samt en voldsom vekst å hanskes med?

      Når jeg byttet fra Blogger til wp.com irriterte jeg meg over begrensningene i forhold til javascriptbaserte ting som Statcounter etc, samt at det var svært få muligheter til å fikle med templatet. Først når jeg byttet til wp.org og egen host ble jeg fornøyd.

      Så kanskje er det ikke noe poeng å bytte fra Blogger til WordPress hvis du har holdt på litt, men til folk som skal starte sin første blogg ville jeg nok anbefalt WordPress, mye på grunn av dashbordet. Jeg tror kanskje det er lettere å finne seg et nettverk og få besøk helt fra starten av med wp.com enn med Blogger?

      Nissemann sa...

      Aha, så du leser blogspot-feeden min også... Har ikke omdirigert nissemann.com-trafikken hit igjen enda nemlig, vil vente til jeg har litt mer ferskt kjøtt på beinet. Men kjekt at du slenger innom.

      Jeg er enig med deg angående det dashbordet og mange nye lesere pga det. Det samme finnes på abcblogg.no og de andre bootstrap-bloggerne, så det er ikke noe wp-unikt. Men når det gjelder funksjonene i Blogger, har de blitt kraftig forbedret siden jeg begynte å henge rundt her for et par år siden. Da måtte du være god på å redigere script, hexadesimalfarger og html-koder for å tilpasse bloggen din. Jeg så på det som en utfordring da, men liker den nye måten å endre stilsett på.

      Kjøpt og betalt ja, i den forbindelse vil jeg ta med følgende beskjed til Google: JEG HAR IKKE SETT NOE TIL DE J***A PENGENE DERES, OG SKIFTER TILBAKE TIL WORDPRESS HVIS DE IKKE STÅR PÅ KONTOEN MIN MANDAG MORGEN!!!

      Anonym sa...

      Hehe, faktisk så dukket du opp på dashbordet mitt som en innkommende link!

      Nissemann sa...

      Aha, WordPress' fortreffelighet nok en gang... Flere som er kjøpt og betalt kanskje? Og jeg har heller ikke sett femtilappen jeg skulle få av det for reklameoppføringen under "Gode eksempler"...

      Jeg tenkte forresten å slenge ut innleggene "50 poster som er bedre enn Barneombudssaken på facebook" og "Slik leser du blogger ved hjelp av Google reader", og så prøve å hente med meg WordPress-trafikken ved å poste et fristende innlegg på wp. Tenk om det funker... Det beste fra begge verdener, bloggers muligheter og wordpress' lesere!

      Esquil sa...

      ja, hjorthen oppdager ting fort når du linker til ham.

      takk for at jeg er godt eksempel, det varmer på en dag rølerblogg ble kåret til norges styggeste (av norskeplugins.)

      likte også konklusjonen. jeg har alltid likt blogger og skjønner ikke at den skal ha så mye pes.

      Anonym sa...

      Nissemann: Jeg repekterer valget ditt, men er vonbråten og såret over at jeg ikke er lagt til i "Bogger som leses"...

      Nissemann sa...

      Esquil: Så så, det er jo det indre som teller... Og så vet jo du bedre enn de fleste at det ultimate treff-horeri er å krangle med kjente bloggere, og terge på seg en stor leserskare. Norskeplugins trenger treff for å tjene penger, så det er nok ikke vondt ment.

      Simen: Takk for respekten, velkommen til "Flytte tilbake til Blogger"-kurs når som helst! Nå er du på lese-listen.

      Anonym sa...

      Eg har ikkje komme inn på nettbanken sidan september, så det er ikkje snakk om å skifte bloggleverandør. ;)
      Men takk for å bli nevnt som "godt eksempel".

      Nissemann sa...

      Verdien av et "Godt eksempel"-stempel er visst på nedadgående, etter at Rølerbloggen (også et godt eksempel) ble kåret til Norges styggeste blogg nettopp... :o) Men joda, bare hyggelig - snart kommer du nok på min "anbefalt lesning"-liste også!

      Anonym sa...

      Så det ble ikke noe bedre av å gi det tid altså?

      Jeg skjønner at det kan være enklere med blogger om man laster opp en del bilder rett fra harddisken, det er minuset med wordpress.com.

      Selv kunne jeg ikke tenkt meg tilbake, kanskje aller mest pga "mine kommentarer" funksjonen, jeg har ikke funnet noe annet program som oppdaterer med det samme, og jeg liker når kommentarfelt blir litt mer dialog enn bare et sted man kommenterer en gang og glemmer det.

      Det viktigste er uansett å finne stedet som passer best for en selv, nå vet du i alle fall at gresset ikke er grønnere på andre siden (eller at det ikke smaker like godt for alle ihvertfall).

      Anonym sa...

      Interessant å lese. :)

      Jeg brukte selv Blogger i lengre tid (et par år) før jeg bråflytta til WP lille nyttårsdag 2007. Jeg skulle bare teste litt og vips var bloggen min overført til WP. ;)

      Jeg er enig med deg i mye av det du skriver om Blogger, bortsett fra at jeg ikke synes det er spesielt lettvint å legge inn bilder der. Jeg bruker fortsatt Blogger på en fotoblogg og synes det er greit så lenge jeg skal legge ut et bilde som skal være hovedpoenget i posten. Når jeg derimot skal legge inn bilder og vil ha det "flettet inn" i teksten, som jeg ofte gjør (venstrestilt, høyrestilt etc.) har jeg slitt veldig. Der er WP best, etter min mening.

      Men på WP er det vanskelig å få inn et stort bilde. Det blir ikke automatisk tilpasset bredden på posten, man må selv justere det til det passer. Det liker jeg ikke.

      Det er flott med en post som denne, veldig greit å lese om fordeler og ulemper med de ulike bloggvertene.

      Lykke til videre på Blogger, du blir neppe oversett uansett hvor du oppholder deg. :)

      Nissemann sa...

      Minneapolise: Jeg gadd ikke vente lengre på at det skulle slå til, og var jo egentlig ganske fornøyd med Blogger. Hadde nok temmelig høye forventninger... Får heller ta litt ansvar på Blogger, ved å drive brukeropplæring ála Undre sine Krasjkurs, og gå inn i forum / sende feedback til Blogger om feil, mangler og tips. Skal se om jeg finner en god måte å holde seg oppdatert på kommentarer i Blogger, skal gi deg en lyd hvis jeg finner det. Test Google Reader, logg inn på reader.google.com og legg til rss-feeden til blogger du vil lese - da får du melding om nye poster - men ikke nye kommentarer.

      Lothiane: Jeg synes bildeløsningen i Blogger er omtrent perfekt, men jeg setter aldri inn bilder på samme linje som tekst. Har jeg med et bilde, vil jeg ha det i stor utgave, midt på linjen. Så dermed plager ikke det meg nevneverdig.

      Jeg savnet en slik "for og mot"-post, og prøvde å fiske etter det hos andre. Siden jeg ikke fikk det, skrev jeg den selv. Kan jo være noen har skrevet det allerede, jeg lette ikke så fryktelig grundig. Om jeg blir oversett, gjør det ikke så mye. Jeg blogger mest for meg selv, "for at hodet ikke skal eksplodere" - som Bare Bea sa...

      Anonym sa...

      Nettopp, blogger man mest for egen del og for å få tilfredsstilt skrivekløen, er ikke valg av leverandør så viktig.
      Dvs. at man like godt kan bruke ABCblogg, siden den er enklest og så er den jo norsk.

      Petter sa...

      Oi for ett innlegg! Endelig fant jeg et som påstår at Blogger er bedre enn WordPress. Godt skrevet også. Fillern.

      Fint at du har forklart om forskjeller imellom WordPress.com og WordPress.com -for det er vesentlig for uinnvidde.

      Jeg klarer ikke la være å krangle ;-) (selv om jeg synes det er knølete å kommentere på Blogger-blogger). Synd jeg ikke fant dette før nå.

      Helt først vil jeg ta tak i faktafeil:
      WordPress.org er et program du laster ned og installerer på serveren din, og det er ikke gratis (krever faktisk at du betaler både for domene, serverplass og selve programmet).

      WordPress.org *ER* gratis. Selve programmet er GPL (like gratis som Linux). Programmet krever at man kan installere det en plass på Internett. Det kan man i gjøre på egen Linux-PC -hvis man gidder å installere Apache, PHP og MySQL på den (som alle sammen også er gratis). Med "dynamic DNS" får man en URL ("domene") helt gratis også.

      Dermed bør påstanden om at man må betale noe være plukket fra hverandre.

      Allikevel: Det er selvfølgelig en fordel å betale en hundrelapp i året for et skikkelig domene og fast IP-adresse. Skikkelig domene anbefales på det varmeste med WordPress.org.

      Jeg har meninger om noen minuspunkter for WordPress.com:
      - Du har tilgang til å endre innholdet i andres kommentarer, selv om de er logget inn som seg selv når de skriver kommentaren. På den måten kan du manipulere andres utsagn.
      Jeg synes det er en fordel at jeg kan feks rette innlysende skrivefeil i både andres og mine egne kommentarer.

      - Du har ikke tilgang til css-kodene i malen, og må bruke malen direkte som den er.
      Man kan endre CSS på WordPress.com -men da må man betale for det.


      Ta gjerne en titt på sammenligningen min av WordPress.com og Blogger. Der stakk WordPress av med seieren.

      Petter sa...

      Hvis du kunne redigert kommentarer hadde det vært fint om du endret andre avsnitt i kommentaren min til:

      Fint at du har forklart om forskjeller imellom WordPress.com og WordPress.org -for det er vesentlig for uinnvidde.

      Nissemann sa...

      Takk for saklig uenighet. Jeg har hørt at noen av mine minuspunkter for Wordpress er fjernet, bl.a. at det nå er enklere å laste opp bilder. Det var fryktelig tungvint tidligere, tre skjermbilder å klikke seg gjennom såvidt jeg husker. Mulig at jeg tester WP igjen etter hvert, når jeg har overskudd til det.

      Faktafeil bør rettes, takk. Men får du både domene og serverplass for en hundrelapp i året? Jeg betaler 95 kroner året for hvert av mine domener, og trodde serverplass kostet minst 30 kroner måneden i tillegg (altså minst 350 kroner ekstra i året). Derfor liker jeg gratisløsningen til Google/Blogger.

      Og jeg mener fortsatt at det er en uting at bloggeier kan redigere bloggkommentarer. Skrive- og trykkfeil kan vi leve med, så lenge vi er 100% sikker på hvem som er forfatteren.

      Petter sa...

      Hei igjen :-)

      Så moro å få Blogger-bloggere til å tenke seg om. Hittil har jeg "konvertert" to. Håper jeg ikke oppfattes som en kranglefant nå...

      Ang WordPress.org: Domene får de som vil for en hundrelapp i året. Serverplass har jeg på min egen PC. Med fast IP-adresse er det rett frem å legge inn DNS-videresending. Siden langt i fra alle ISP-er leverer fast IP uten ekstra kostnad blir det ikke nødvendigvis bare en hundrelapp tilsammen per år. Kanskje to hundrelapper i året tilsammen med den løsningen. Godt poeng at det fort koster mer. Ihvertfall for de fleste. Jeg synes det er verdt fem hundrelapper i året. Jeg har det med å feks kjøpe en grei stol hvis jeg sitter mye en plass. Hvor mye tid bruker man på blogging? (hvis dette på urettferdig vis lar seg sammenligne)

      Ang WordPress.com: Jeg synes gratisløsningen til WordPress.com er bedre enn Google/Blogger -men folk er jo forskjellige. Den biten med CSS på Blogger er bedre enn WordPress.com.


      Poenget ditt med at kommentarene ikke kan endres skjønner jeg godt. Det kan helt klart være en fordel å løse det på den måten også.