20. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, del 2



Ronny Rissemann sitter fengslet på livstid, og har ikke vindu på enecellen sin. Utover måltider og soving skjer det ingenting i livet hans, untatt det som foregår inni hodet. Det eneste som finnes på cellen hans er en spiker. Ved hjelp av den risser han inn dagens dato i murveggen, for eksempel 19 03 2008. Han oppdager at noen tall består av kun beine streker (for eksempel I), noen av beine streker og buer (2) og noen av kun buer (3).

Påskenøtt 2:

Ronny Rissemann husker godt forrige gang han kunne risse inn en dato som kun besto av rette linjer. Når var det?

Erfaringene fra gårsdagens nøtt er at jeg må presisere følgende: Ikke tenk på hvor lang fengelsstraff det er mulig å få, hvor lenge en person lever eller hvor mye denne fangen gidder å gjøre. Her er det matematisk-logiske svar som gir mest poeng.

Mitt løsningsforslag: (hvit skrift, merk teksten for å lese - trykk Ctrl + A): Siden de tilgjengelige sifferne er 1, 4 og 7, må vi tilbake til året 1777. Måneden må være nummer 11, og datoen 17. Kanskje noen gikk i fellen og svarte 11 11 1777? I så fall traff du på de 231 årene, men bommet med 6 dager...

I kampen for å bli Påskeekornet 2008 er stillingen denne:
3 poeng: Minneapolise og Bård Magnus
1 poeng: Simen/Zulu og Lill
0 poeng: Hjorthen

Hvis du har forslag til svar på denne nøtten, kan du legge den inn i kommentarfeltet her. Hvis noen andre har et annet svar, er det fint om du likevel legger inn ditt forslag. Det er jo ikke sikkert de andre har rett, og som tallnerd er jeg interessert i å få se hvordan du tenker når du løser nøtter uten fast oppskrift. Det ligger mer spennende informasjon i et galt svar enn i et riktig. Det riktige forteller jo bare at noen har funnet en riktig måte å tenke på. Jeg legger ut mitt forslag til løsning i morgen tidlig, sammen med ny nøtt. Det nytter ikke å søke etter svaret på nettet, siden disse nøttene er spesiallaget for deg av Nissemann i 2008.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt svar er 17 11 1777

Anonym sa...

Ditto

M:)rten

Fjeldstad sa...

17 november 1777 er mitt svar og men da tror jeg ikke vår kjære Ronny kan huske så godt... dropper vi årstall så husker nok Ronny godt 17 januar...

Nissemann sa...

Hei Jokke og velkommen til nøtteknekking! 17. januar ville nok blitt skrevet som 17 01 (se på bildet), så her må du tenke større. Ronny Rissemann har fryktelig god hukommelse, og har sittet i fengsel grusomt lenge! Hvor lenge skal du få vite i løpet av disse seks påskenøttene...

Zulu og Morten: Gode svar. Mer i morgen tidlig.

Anonym sa...

Tilbake på 1700 tallet, tenkte jeg før jeg gikk inn i kommentarfeltet. 1777. Svaret mitt er også 17111777.
Dessuten kan jeg ikke fordra matematisk tenkning. Man må jo få stille noen spørsmål rundt det etiske her da :-)

Nissemann sa...

Spindellett: Jeg tenker kun logisk når det gjelder Ronny Rissemann, men du kan godt få ta deg av etikken. Har lurt på å legge inn moderering av kommentarer, så kan jeg godkjenne alle kommentarene etter at konkurransen er avsluttet - neste morgen. Ja, tror jeg gjør det. Dermed kan alle få poeng, ikke bare den første! Skal gjøre det i morgen!

Anonym sa...

Ronny Rissemann er selvfølgelig vampyr og lever evig. Han var litt uheldig og ble fanget en gang og har siden da blandt annet opplevd å oppholde seg i fengsel på datoen 17.11.1777.
(Så ikke på andres svar før jeg skrev dette...)

Lord Bård sa...

17.11.1777. Resonnementet er det same som før, vi startar med årstal og finn deretter måned og til slutt dag. Men denne gongen lot eg vere å lese kommentarane først. Derimot vil eg gjerne ha ei "to tog møter kvarandre"-oppgåve, for eg begynner å synest synd på Ronny Rissemann..

Nissemann sa...

Bård Magnus, denne er spesielt til deg: Om 20 år er det bygget høyhastighestjernbane i hele sørnorge, og Nordlandsbanen er bygget videre til Tromsø. To tog starter samtidig fra Tromsø og Kristiansand. De holder høyeste tillatte hastighet i år 2028. Hvor i alle dager vil de møtes?

Anonym sa...

Nissamann: er du begynt å klusse med kommentarer??

Lord Bård sa...

Dei møtest midt på. For å finne ut kvar, må vi naturlegvis vite kva trasé toga køyrer. Sidan eg ikkje har informasjon om trasé eller lengde på denne, forutset eg at toget går via Oslo og Trondheim og følger vegen nokolunde (dvs. E18+E6). Avstanden langs bilvegen er 1980 km iflg. gulesider, midt på blir dermed 990 km. Trondheim ligg ca. 1155 km frå Tromsø. Vi skal altså 165 km nord for Trondheim, Steinkjær ligg 120 kjm nord for Trondheim, Snåsavatnet ligg 165 km nord for Trondheim. Ergo møtest toga i Snåsa.

Nissemann sa...

Billig svar, Bård Magnus... Jeg hadde forventet meg et spenstig svar med tunneler under nasjonalparker og massevis av sidespor til små og store byer. Gjerne med et kart og noen skisser fra arbeidet med reguleringsplanen. Men greit, det var jo godt og logisk svart - og det er jo det som premieres i år... :o)

Lord Bård sa...

Vel, det gjeld å halde seg realistisk til prosjektet. Sjølv strekninga Oslo-Bergen/Stavanger som har best marknadsgrunnlag, har berre grunnlag så vidt det er.. så då blir det lite med sidegreiener, for store byar har vi ikkje.. men eg er klar til å lage skissene, berre stortinget bestemmer seg for det!

Anonym sa...

For sent ute på denne, men 17.11.1777
Er Ronny i fengsel for å ha stjålet ungdomskilden?

Nissemann sa...

Hjertelig takk for mange svar, det gleder et matematikkhjerte (hjerne?) å se så mange som skjønte tegningen – bokstavelig talt. Jeg slår litt om på reglene, og gir 3 poeng for hvert riktige svar denne gangen. Gratulerer til Zulu, Morten, Jokke, Spindellett, Dnort, Bård Magnus og Minneapolise. Og så innfører jeg manuell godkjenning av kommentarer fra nå av, slik at det riktige svaret ikke lekker ut før fristen går ut lørdag morgen.

Minneapolise har nok funnet svaret på hvorfor Ronny er i fengsel. Problemet hans er bare at han hevder at han er uskydlig dømt…

Og så har jeg gått gjennom svarene på nøtt 1 og delt ut poeng på nytt der også, der blir de tre poeng til Minneapolise og Bård Magnus, pluss ett kreativt poeng til Simen/Zulu og Lill.

Stillingen så langt:
6 poeng: Minneapolise, Bård Magnus
4 poeng: Simen/Zulu
3 poeng: Morten, Jokke, Spindellett, Dnort
1 poeng: Lill