23. desember 2010

Nissekalender 23: Julespill

Her kommer min julegave til deg som leser min nissekalender, nemlig årets julespill. Nei, ikke et religiøst teaterstykke - men gode spill til juleferien. Og jeg snakker selvfølgelig om dataspill.


Først en klassiker: Kabalen FreeCell. Den appellerer til meg, og jeg spiller den mest på mobilen. Den ligger som standardspill i Windows, og kan også spilles på nettet og selvfølgelig lastes ned til iPad.

Deretter anbefaler jeg noen andre nettbaserte småspill. Bloxorz og Movie Puzzle er artige og utfordrende, og trener logisk sans.


Og så et brettspill som finnes på nettet, og der du kan spille mot dine venner via nettet: Ticket to ride. Hvem klarer å bygge det beste jernbanenettet i Nord-Amerika og knytte sammen sine byer? Noen runder er gratis, deretter må du betale noen få dollar for full tilgang til spillet. Legg meg til på vennelisten og send meg en utfordring, jeg heter Nissemann.


En annen utfordring: Hvor god er du i geografi? Web-klassikeren Traveler IQ Challenge spilte jeg for et par-tre år siden, men jeg børster gjerne støv av kunnskapen for å ta imot en utfordring fra deg. Resultatene dine kan deles på Facebook, der kan du også se en rangering av dine venner basert på resultatet på denne quizen. Utfordre gjerne meg - eller noen andre.


Har du logiske evner, takler du umulige oppgaver og er du en som ikke gir opp før du har prøvd alt? I så fall kan du prøve å komme deg ut av denne telefonkiosken. :)



Ikke se filmen hvis du blir lett bilsyk...

Et spill jeg første gang spilte for rundt 5-6 år siden er TrackMania Nations. Det er et gratis bilspill som du laster ned fra nettet, og der du kan spille både mot deg selv på din egen PC eller mot andre spillere via nettet. Selve spillet er en blanding av et bilspill og en berg-og-dalbane, du må beherske vanvittige looper, heftige doserte svinger og luftige svev. Jeg kan utfordres, heter Nissemann200 her.

Og til slutt: Hvis du liker spill og ikke har en Steam-konto, er det på tide nå. På Steam kan du både kjøpe og laste ned dataspill, og bygge opp et vennenettverk som du kan spille mot. Jeg spiller lite online, men tar gjerne en runde Counter Strike (Condition Zero) mot deg hvis det frister. Spillet koster €3,99

Ingen kommentarer: