26. januar 2008

To av ti er trafikale analfabeter

Stadig større deler av samfunns- og næringslivet stenges for dem som ikke er på veien.
NISSEMANN

Først publisert 26.01.08 Oppdatert 27.01.08


Idar Bakbruk er én av landets mange trafikale analfabeter.

- Jeg er veldig sta, og har tenkt å holde meg til fortauet. Men jeg reagerer på at det er mer og mer som bare er tilgjengelig via veien. Hører du på radio eller TV, får du bestandig beskjed om bilreklamer, veimeldinger, veiarbeid og trafikkulykker, sier Idar Bakbruk.

Han er på vei til Nesttun for å kjøpe brød og nye sokker. Han klarer seg greit, fordi konen hans bruker bil. MenBakbruk er bekymret på vegne av de mange som ikke har biltilgang i det hele tatt. Hun synes det er ekstra dumt at de skal straffes med ekstra utgifter.

To av ti
Ifølge tall fra SSB er det i dag rundt 20 prosent av befolkningen som ikke bruker bilveiene. Konsulent Marcus Engelberg i Pensjonistforbundet forteller at mange kontakter forbundet i frustrasjon.

- De som ikke kan bilkjøring, og ikke ønsker lære det, får ikke den reisemuligheten som alle andre får, og de går glipp av en del reisemål og strekninger som man bare når hvis man kjører bil. I tillegg er det enkelte tjenester, som for eksempel det å reise på ferie, som blir ekstra dyre hvis du ikke bruker bil, sier han.

Voksne og innvandrere
Han understreker også at problemet ikke bare gjelder pensjonister. Det er også mange godt voksne arbeidstagere og innvandrere som ikke er fortrolige med bilen.

- Vi mener at de som ikke har tilgang til bil, bør få samme tilbud uansett, særlig hvis det gjelder offentlige områder, sier han.


Faktaboks:
HER STENGES DE UTE:
  • Byene: Å ta buss inn til byen koster lett flere titalls kroner. For å komme til byene om natten, må man bruke bil!
  • Informasjon: Trafikkskiltene er forbeholdt bilistene, nesten ingen skilt er tilrettelagt for for fotgjengere!
  • Arbeidslivet: Flere og flere yrker krever sertifikat.
  • Offentlig debatt: Nesten alle folkemøter foregår i de største byene, og ikke der folk bor!
  • Motorveier: Alle motorveier er skiltet med "Forbudt for gående og syklende"! Her går det sjelden busser!
  • Billetter: Det er dyrt å ta bussen dag etter dag, månedskort burde vært gratis!
  • Påskefjellet: Det finnes ingen busser som kjører over Påskefjellet, dermed må alle trafikale analfabeter holde seg hjemme i påskeferien.
  • Sist i køen: Det tar mye lengre tid å gå enn å kjøre bil, derfor kommer alltid fotgjengerne sist frem.

Link til parallell sak i den ellers så oppegående avisen Aftenposten: "To av ti er digitale analfabeter"

6 kommentarer:

Hjorthen sa...

Øyh! Er ikke dette min øvelse?!?!

Knut Sparhell sa...

Hehe. Topp!

Den opplagte løsningen hva gjelder bil er som kjent drosje. Det er jo derfor de finnes. Drosjenæringen er tilmed offentlig regulert, som en tjeneste alle skal ha rett på. Koster, ja. Men bil koster mer.

Men analogien til digitale analfabeter? Vel, man må betale noen andre for å betjene datasystemene, f.eks en bankfunksjonær, en bibliotekar, en butikkansatt eller en eiendomsmegler. Og det bør koste litt å bruke dem. PC og Internett koster tross alt litt det også, og dessuten bruker man tid.

Noen banker gir gratis papirbaserte eller manuelle tjenester til de over 60. Det er greit, så får vi yngre heller dekke det gjennom våre tross alt noe lavere gebyrer. Om ti til femten år bør kanskje den aldersgrensen øke med ett år per år, da alle yngre burde hatt en rimelig sjanse til å bli digitale "alfabeter".

Selv er jeg snart 50, og de som er en del år yngre enn meg her ingen unnskyldning for å være digitale analfabeter.

Anonym sa...

Nettopp! Kona kjører bil til jobb og jeg går eller sparker. Men, jeg må ofte ta i bruk bilveien.
Jævvlade pottit-Norge!

Nissemann sa...

Hjorthen: Stemmer, tenkte på deg da jeg skrev det... :o) Artig at du la merke til det. Og takk for Sonitus-linken!

Knut: Nei, sammenhengen mellom digitale og trafikale analfabeter er ganske tynn. Og begge har egentlig ganske lite å klage over, i forhold til "ekte" analfabeter, som faktisk har et handicap. Damen som er intervjuet i Aftenposten, innrømmer selv at det er hennes egen stahet som "stenger henne ute".

Klart det skal koste mer å få en bankansatt til å legge inn regningen din til forfall, enn hvis du gjør det selv. Det koster jo mer å leie hushjelp enn å vaske selv...

Forøvrig er Aftenpostens overskrift "To av ti..." en hårreisende matematisk setning. Det heter selvfølgelig "En av fem".

Dnort: Jøss, jeg visste ikke at du var trafikal analfabet. Kanskje du har krav på "ærstatning"? :o)

Anonym sa...

Byene: Å ta buss inn til byen koster lett flere titalls kroner. For å komme til byene om natten, må man bruke bil! REPLY: Hva skal man i byene om natten?
Offentlig debatt: Nesten alle folkemøter foregår i de største byene, og ikke der folk bor! REPLY: Ta buss
Motorveier: Alle motorveier er skiltet med "Forbudt for gående og syklende"! Her går det sjelden busser! REPLY: i bergensdistriktet er ikke akkurat dette noe problem, dessuten finnes det andre veier mellom A og B
Billetter: Det er dyrt å ta bussen dag etter dag, månedskort burde vært gratis! REPLY: summa summarum er det vel dyrere med bil, burde det óg være gratis?
Påskefjellet: Det finnes ingen busser som kjører over Påskefjellet, dermed må alle trafikale analfabeter holde seg hjemme i påskeferien. REPLY: Det er jo meningen at man skal bruke ski i påsken
Sist i køen: Det tar mye lengre tid å gå enn å kjøre bil, derfor kommer alltid fotgjengerne sist frem. REPLY: I byene er det nesten så mye kø at det er raskere å gå.

Men, ellers er jeg enig...

Nissemann sa...

Simen: Les den parallelle saken, og se om du er enig i den... ;o)