5. oktober 2006

Seks ganger tretten

Nordmenn er flinke med olje og penger,
Så importerer vi alt det vi trenger.
Fra Sverige, fra England og fra USA,
For der har de mye som vi syns er bra.
Fra England kom fotball, fra USA fett,
Fra Sverige kom tanken om en blogg-stafett.

Driftige damer lot startskuddet gå,
Og 40 små bloggere meldte seg på.
Tre dagers arbeid var dødlinje-fristen,
Og oppgave lages til neste på listen.
Stafettpinnen vandrer fra hånd og til hånd,
Og skaper et fellesskap, vennskapets bånd.

Skrivende Stunder har overtatt pinnen,
Og skriver om Mars og om Fr.P.-kvinnen.
Skrivende skriver med god fantasi,
Mon tro hvilken utfordring han har å gi?
Oppgaven leses med vantro i blikket.
Teitere utgangspunkt finnes vel ikke?

Derfor så sitter jeg her nå og svetter,
Tre rastløse dager, tre søvnløse netter.
Her skal jeg streve i time på time,
Et åttitalls linjer som alle skal rime?
Et dyr av et dikt ingen gidder å lese,
Kveld etter kveld kastet bort foran PC.

Tenk alt jeg kan bruke tiden min på:
Kanskje å lære min datter å gå?
Sage og spikre og bygge til nytte,
Datteren trenger selvfølgelig hytte.
Ta frem et album og lime inn bilder,
Utøve forskning og studere kilder.

Og bloggen til Nissemann kunne jo trenge
Den oppussingen som har ventet så lenge.
Farger og fonter og bilder og linker,
Her er det virkelig mye som stinker!
Kanskje bør bilder av Muhammed tas vekk,
Nissemanns Æresmedalje til Selbekk?

På bloggen der skulle jeg skrevet tre poster,
Om innbilte svangerskap, fantasifoster,
Om Sverre M. Fjellstad bli drept av en oter,
Om handsfree i bil, nå er NosePick på mote!
Men dette er poster jeg aldri vil skrive,
Fordi det er altfor få timer i livet.

Fruen har også en liste på lager,
Med nyttige plikter til ledige dager.
Da får jeg lov til å støvsuge puter,
Konfigurere en NextGenTel-ruter
Feste to knagger og male tre lister,
Grøfte i hagen og fjerne litt kvister.

Alt jeg vil gjøre for folk som jeg kjenner,
Løfte opp røret og ringe til venner.
Besøke de gamle, til hjelp og til kos,
Farmor i Fana og mormor i Os.
Gå lange turer med naboens hunder.
Takk skal du ha, kjære Skrivende Stunder!

Men Nissemann vil ikke tenke på hindre,
Man kan jo bli helt pessinisse av mindre!
Han spytter i neven og klør seg bak øret,
For dette er sånt som en nisse må gjøre.
Kanskje kan dette bli god poesi?
I bakgrunnen synges det: ”It’s hard to be…

Nå er jeg ferdig, et ærlig forsøk.
Kanskje var oppgaven ment som en spøk?
Og synes du diktet var svakt likevel,
Så kan du jo prøve å skrive et selv?
Husk: 80 linjer, og alle skal rime.
Klarer du bedre på under en time?

Til Esquil og Sexy og de som er ferdig:
I selskap med dere er Nisse uverdig.
Til Iversen, Bloggeren, Morten og resten:
Gled dere, nyt det, velkommen på festen!
Og Tversover skal få en oppgave, han:
Skriv om den gangen en gutt ble til mann.

Nå er jeg ferdig å kludre og rable,
Og mase og terpe og skavle og bable.
Diktet du leser er neppe mitt beste,
Men en ting er visst: Det blir lenge til neste!
Har Nissemann skrevet det diktet han måtte?
Seks ganger tretten blir kun syttiåtte…

(Mens Norstafett jobber seg nedover listen,
kan Nissemann smile: Jeg klarte jo fristen!)

16 kommentarer:

Laila sa...

Fy flate, så utrolig bra! Fikk faktisk tårer i øynene, jeg. Hi hi, får alltid det når noen viser usedvanlig talent for noe. Du snakker... nei, dette var altså fantastisk artig og flott! (Og det er neimen ikke fritt for at jeg føler presset til det blir min tur til å LEVERE... gulp)

Anonym sa...

Uverdig my ass, dette var briljant! Lista opp på nytt maksimumsnivå kunne man gjerne drøyd noen runder med, nå fikk jeg prestasjonsangst.

Nissemann sa...

* rødme * Var det virkelig så bra? Takk skal dere ha!

Kristine sa...

Knallbra! Geniale nødrim og jabbete og rørete. En fest rett og slett.

alliene sa...

Kjempebra! :)

Prinsesse Lea sa...

!!!!WOW!!!!

Anonym sa...

Veldig bra og morsomt løst!

Anonym sa...

Jeg er så imprignert.

Anonym sa...

Jeg må bare si BRAVO!!! MYE bedere en det jeg hadde gjort det.... Jeg bøyer meg i støvet!

Anonym sa...

Veldig bra!

Anonym sa...

Meget bra. Applaus fra hunden og meg

M:)rten

Anonym sa...

Jøss, gud bevare!
Folk er nå rare.
En selvpåført mare
fikk Nissemann erfare.
Nå håper jeg bare
han seg vil spare
for nøtter så harde.
Hilsen hans fan-skare...

Betty Boom sa...

F A B E L A K T I G

betty

Nissemann sa...

Nei, nå må jeg visst svare litt her. Vet nesten ikke hva jeg skal si... Og jeg pleier ikke akkurat å være beskjeden til vanlig.

Jeg tenker at jeg skriver bloggen min for meg selv, og så får andre lese hvis de har interesse av det. Nissemann startet ganske så tom for lesere i august i fjor, og lever sitt liv med navlestrengen trygt festet i fantasien min. Men akkurat når jeg har brukt noen kvelder på en post, så er det virkelig hyggelig med litt positiv respons. Så tusen takk, alle sammen!

(Jeg har jobbet enda lengre med Tufte mot Nokas-saken, men den har mye færre kommentarer... Synd!)

Og når det gjelder oppgaven til Frode, så var jeg først litt småïrritert og frustrert. Begynte på tre ulike utkast før jeg fant en ide som jeg følte funket. En ting er å skrive et langt dikt, men noen skal jo helst lese det også... Men når jeg passerte 20 linjer, så begynte tempoet å øke - og det var artig å holde på. Og så er det alltid slik at en oppgave skal være akkurat så vanskelig at du klarer den, enkle oppgaver er jo kjedelige. Så jeg skylder Frode (Skrivende Stunder) en stor takk for denne utfordringen!

Ellers er jeg svært fornøyd med at bikkja til Morten klappet. At Dnort fant åtte linjer som rimet på hverandre, var også imponerende!

Esquil sa...

Det er faktisk veldig bra, det skal du ha :)

håper du får en fin helg, selvsagt med unntak av de siste fire timene.

Anonym sa...

Du får ha meg unnskyldt, men jeg har ikke fått lest denne før nå. Et sjeldent bra innlegg og mesterlig gjennomført etappe. Utover det er jeg målløs!

Kjetil (x-bloggeren)