2. oktober 2006

Dette er ikke en avbildning av Muhammed

Som sagt i overskriften: Dette er ikke en avbildning av Muhammed. Det er heller ikke en spotting av religionen Islam. Hvis jeg skulle få lyst til å spotte en religion, ville jeg nok begynt med å spotte Kristendommen. Det er minst farlig.

Dette er derimot et politisk innspill i en samfunnsdebatt om religionens betydning. Derfor har jeg valgt å legge ut disse tre tegningene, med forklaring

For ordens skyld: Jeg har ikke innhentet tillatelse til å bruke disse bildene. Ettersom de har fått så stor betydning for synet på ytringsfriheten, synet på respekt for andres tro og synet på andre lands ambassader, velger jeg å se bort fra loven om åndsverk.

Bilde 1: Om forbudet mot å avbilde Muhammed


Det er ikke lov å avbilde Muhammeds ansikt (her: øyne), mens det ikke er lov for kvinner å vise noe annet enn øynene. Paradoksalt?

Bilde 2: Om belønning for selvmordsbombere



Menn som dør i hellig krig, skal visstnok belønnes med 70 jomfruer i Paradis. Hvor alle de jomfruene skal komme fra, er ikke godt å si. Det er heller ikke lett å finne svar på hvilken motivasjon kvinnelige selvmordsbombere har. Og til slutt er det heller ikke lett å se likheten mellom å dø som martyr på en slagmark, og det å snike seg inn i en folkemengde av kvinner og barn - og detonere en bombe. Feighet, heter det.

Bilde 3: Om hvor farlig det egentlig er med noen danske tegninger



Jeg har også tidligere etterlyst religiøse ledere som står opp mot folkemeningen i sin egen menighet. Den slags mot ser vi altfor sjelden. På denne tegningen ser vi derimot en leder som roer gemyttene og beholder gangsynet i denne bagatellsaken.

TV2 sender en dokumentar om 5 minutter om disse eksplosive tegningene. Jeg har sett alle de 12 såkalte "Muhammed-karikaturene". De tre du ser her, har et politisk budskap. Det finnes også et par tegninger som ikke ville vært kontroversielle i det hele tatt. Og så finnes det noen som er mer som portretter av Muhammed å regne, altså ikke karikaturer. Så alt i alt var det ingen karikatur av Mumammed blant de 12 aktuelle tegningene. Snakker om storm i vannglass, her ble det en tsunami i et eggeglass!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dreflah Mohammod Kilah deyah
Vitu shallah da Mohammod!

Nissemann sa...

Alla balla falleralla
Mulla ikketulla din forvirra gorilla

Anonym sa...

jeg likte det første bildet... bra og morsomt innlegg nisseman! setter jo ting i perspektiv da..

og si ifra hvis du trenger beskyttelse fra anonym kommentator!

Anonym sa...

De trengte bare en unnskyldning for å angripe i flere land.
Kunne vært upassende legoklosser aller danskepølser med for mye svinekjøtt i.

Eneste løsning på denne selvmordsbombe manien, er å trekke ut vestlige styrker fra muslimske land. Og starte å behandle disse landene OG resten av verden med litt aktelse og respekt.

Nissemann sa...

Cake: Takk før støtte, skal gi beskjed hvis jeg begynner å bli redd. (Vebjørn Selbekk så seg skremt over skulderen temmelig ofte i dokumentaren på TV2 for noen dager siden...) Tror mitt favorittbilde er at Paradis er tomt for jomfruer...

Dnort: Helt enig. Vesten (inkludert Norge) behandler arabiske/muslimske land med en ufyselig forakt, og disse tegningene var bare gnisten som antente kruttønna.