12. august 2006

Jordbærplante

På graven til Lottes tante
vokser en jordbærplante.
Den vokser og blir en pryd,
for graven ligger mot syd.

Helst vil jo presten og prosten
kaste den rett i komposten.
Likevel vet jeg de går
og smaker hvert eneste år.

Og Lotte til graven kommer
og smaker hver eneste sommer.
I jorden ligger de døde,
men bærene blir store og røde.

(Og dette er skjebnens ironi:
At tanten til Lotte hadde jordbær-allergi!)



Poesi fra Nissemann.com 2006
Gjenbrukes med kildehenvisning

4 kommentarer:

Anonym sa...

Må si at jeg har sansen for dine poetiske krumspring. Her er det stadig noe å lære og kanskje enda mer å le av.
Arne Hjeltnes har en stil som ikke er
helt ulik din, men han tar seg til gjengjeld godt betalt for å dele på godbitene. Ja til mer av dette på nissemann.com!

Nissemann sa...

Takk for det, Ping! Kjekt å høre fra deg. Det kommer flere dikt, vær tålmodig...

Liker Arne Hjeltnes godt, husker klassikere som "No ligg eg med kona til sjefen", "Riksmeklingsmann", "Far min, han er linjemann" og "Akkurat no, i Mexixo". Og tit ler som: "Når skaldyret vaknar", "Den sumaren eg fylte diesel" og "En snømann går i land"... Sånt liker vi, Ping! Her er en liten smakebit fra sistnevnte bok: (kom ut i 2004 og er ikke utsolgt fra forlaget!)

Mannen som har alt
Ei lita badeand
Eller eit glas med noko kaldt,
Ein tur i skogen
Eller ei pylse som er salt
Det kan du gi mannen
som har alt

Arne Hjeltnes

Anonym sa...

Her faktisk fått lest en del av de diktene du ramser opp her. "No ligg eg med kona til sjefen" er nesten som en klassiker å regne. Utrolig flott dikt:) Ellers hadde han også et som jeg mener å huske under tittelen "Tigeren i buret" - en hyllest til en eller annen engelsk (?) fotballkeeper. Hvis denne finnes i boken du besitter, så kunne jeg gjerne tenke meg en oppfriskende reprise.

Anonym sa...

Har plate med Hjeltnes, jeg.

Men, dette var jo helt på høyde med det beste i utlandet.