3. desember 2007

Nissekalender 2: Julekalender

Jepp, Nissemann har laget julekalender til deg. Hver dag frem til jul finner du en ny tekst her på nissebloggen, rundt et julerelatert emne. Jeg lover deg stoff om julemat, juledrikke, juleslips, julenisser, julemat... Ja, masse om jul! Dagens luke handler om Nissedatters julekalender.

Nissedatter har fått julekalender for første gang i år. Toåringen var ganske målbundet da hun sto opp etter middagshvilen på lørdag, og så alle pakkene som hang på veggen over lekekomfyren hennes. Hun fikk åpne en pakke etter middagen, og det var en lørdagsgodt-pakke: To sjokoladenisser, pakket inn i orginalpapiret. "Nam nam", stor stas og "mange pakker" fremdeles. "Måen" skulle hun få åpne ny pakke, en stykk kjempefornøyd jente og natta på puten.

Søndag morgen hadde Nissedatter fått av pysjen, på tørr bleie og gikk rundt i stuen mens jeg stelte Nisseliten. Det ble mistenkelig stille i huset, og jeg ropte på henne fra badet. Ingen svar, og jeg kunne ikke gå fra minstemann på stellebordet. Etter et kjapt morgenstell kom vi inn i stuen, og på salongbordet sto det - to sjokoladenisser uten hode.



Hva er det som har skjedd her?
- Nissedatter har blitt en julehater som biter hodet av nisser?
- Nissedatter har skjønt at det er mest moro med lørdagspakker?
- Nissedatter setter mer pris på øyeblikkets nytelse enn på de harde pakkene?
- Nissedatter har ikke skjønt noen ting?

Hun skjønte i hvert fall ingenting da jeg tok fra henne sjokoladen, kastet restene i bosset og begynte å snakke om "etter middag"... Stakkars Nissedatter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kastet du sjokolade?!

Her i huset ble en kjærlighet på pinne slikket litt på for så og bli lagt i kjøleskapet. Derfra har den blitt tatt ut en gang hver dag og slikket lit mer på.

Tror faktisk vi kunne sluppet unna med en slik kjærlighet på pinne for resten av jula. Bare ved å pakke den inn 24 ganger...

Nissemann sa...

Billig julekalender, lurt tenkt. Så blir det mer penger til krus med nisser på og sånt... :o)

Ja, jeg kastet sjokoladen. Åpnet og halvspist en søndag morgen, kunne ikke henges tilbake i kalenderen og åpnes på nytt om seks og et halvt døgn. Derfor kastet jeg den. Her i huset spiser vi sjokolade en gang i uken. I alle fall barna...