9. september 2006

Sånn er det å være kunde hos Tele2


Jeg fikk tekstmelding fra Tele2 for noen dager siden. Der sto det:

"Tele2 info: Betal faktura på kr. (xxx) til kontonr (xxx) med KID (xxx) nå og slipp purregebyr. Er den betalt, se bort fra denne SMS'en."

Jeg sendte følgende svar til kundeservice:

"Hei! Jeg fikk tekstmelding fra dere den 8. september med oppfordring til å betale regningen min straks for å unngå purregebyr. Jeg har efaktura-avtale, og den regningen det er snakk om har forfall den 25. september. Purrer dere alltid kundene 17 dager før forfall? Det er nemlig jævlig irriterende!"

16 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig Nissemann. Kanskje litt vel ivrig i programeringen av fakturaprogrammet....

Nissemann sa...

Du vet vel hva du snakker om der ja... Venter på en beklagelse, ellers henger abonnementet i en tynn tråd. (Dyrt er det også, og bindingstiden snart over)

Marina sa...

Alle telefirmaer er visst helt herpa. Mange år siden brukte jeg et firma som het US Sprint. De gadd ikke sende ut regninger engang, og etter omtrent et år sendte de alle kontoene til innkasso. Kundene (meg inkludert) tok dem for retten og vant, noe som neppe ville skjedd i dag.
Så var det US West, som solgte ut til Qwest (aka Microsoft) med det resultat at telefonregningen min ble dobbelt så stor men telefonen hadde ikke engang oppkobling mere. Viste seg at Qwest ikke visste at de hadde overtatt nettverket i nabolaget mitt. De brydde seg heller ikke om å fikse det da de fant ut.
Noen år siden var det Sprint Wireless (beslektet med US Sprint) som fikk sjansen til å sende meg en utrolig stor regning, noe de likte så godt at de sendte ut en ny kopi hver uke selv om jeg betalte med en gang. De sendte kontoen min til inkasso, og problemet ble ikke løst før jeg tok kontakt med en advokat som foreslo jeg kunne anmelde dem for pengeutpressing. I samme slengen forlangte jeg å kunne kansellere abonnementet selv om bindingstiden ikke var over.
Og US Cellular (ja, de fleste amerikanske telefirmaer har "US" i navnet) fortsatte å sende meg regninger etter at jeg hadde sagt opp abonementet. Jeg betalte selvsagt ikke og de truet med å kansellere abonnementet mitt. Velkommen etter, sier jeg bare!

Anonym sa...

Hva svarte de tilbake?

Kanskje..

"Hei igjen! Bklagr azzå! Vår feil. Vi var litt hyper. Tilgitt elr? Klemz Tele2!"

..eller kanskje ikke.

Nissemann sa...

Marina: Så du mener at jeg ikke skal klage? Eller at jeg skal saksøke?

Kjetil: Den kommer sikkert... Ikke hørt noe enda.

Må forøvrig nevne at jeg får tekstmelding av Amnesty ca hver fjerde uke. Der kan jeg signere en appell om at en eller annen grusom regjering et sted i verden skal vise rettferdighet overfor et enkeltmenneske. Den forrige meldingen kom midt på natten, det var jo ikke så morsomt. Men beklagelsen kom dagen etter, så da er det greit...

Les også Tversover sitt brev til Sjømannskirken angående telefonsalg av kalendere.

Anonym sa...

Dette kan jo også for såvidt være en feil i systemet. Dersom jeg hadde vært kunde ville jeg gjerne ha motatt en advarsel dersom jeg hadde glemt å betale, framfor purregebyr. Og ja, det er mulig å glemme eFaktura også.

Nissemann sa...

Joda, greit med en "førstepurring" for å slippe gebyret. Men det var vanvittig plagsomt å få tekstmelding og dårlig samvittighet, og deretter oppdage at det var lenge til forfall.

Purregebyr er forresten et dårlig ord til denne bruken, det burde heller vært brukt om en avgift på grønnsaker og rotfrukter. På samme måte som avgift på godteri burde hete bamsemoms.

Henrik sa...

Hva med Telio mobil - null fate avgifter, første 30 min samtaler gratis hver måned og lav innmelding (hvis en er Telio IP telefon kunde fra før). Enkelt, elegant og billig - og så slipper du å betale for fjasete reklamekampanjer i tillegg ;-)

Anonym sa...

Hva med å basere all kommunikasjon på røyksignaler, roping og budstikke?

Jo enklere vi får det, jo mer komplisert blir det...

Nissemann sa...

Henrik: Likte argumentet med fjasete reklamekampanjer! Skal finne frem de 3-4 siste regningene og sette meg ned med telepriser.no en dag. Så får vi se hva som blir billigst. Innmelding er uansett noe tøys, noengang hørt om en butikk som tar inngangspenger? (Ikke si nattklubb...)

Nissemann sa...

dnort: Hørte om noen i Finmark som brukte katten som brevdu... brevkatt! Sende brev til Svigermor 17 mil unna, men fikk aldri svar... ;-)

Anonym sa...

Hoho, ja der satte du dem på plass nissemannen.
Iddiot.

Marina sa...

Jeg tror det er skikk og bruk å klage i Norge, og hvis det ikke fører fram, er det visst tilogmed en offentlig et-eller-annet en kan ta problemet til.
Det er mulig Tele2 har funnet ut at de fleste betaler regningen innen forfall så de må purre tidlig for å få sjansen. De har sikkert noen ansatte som virkelig liker å true med purregebyr.

I USA er det skikk og bruk å saksøke, men en venter helst til det er klart at et virkelig problem eksisterer. Eller til en søler kaffe på trusa!

Anonym sa...

Brevkatten er visstnok observert!
Fruen kjører i dag for å lete han opp.

Anonym sa...

Eg trur at noen i Tele 2 har oppdaget en ny funksjon på datasystemet... -Dette må prøves!,har vedkommende tenkt og blitt veldig ivrig!

Nissemann sa...

Marina: God sammenligning, i Norge klager vi først til firmaet, derertter til Forbrukerrådet. Så pleier Forbrukerrådet å svare etter et par-tre måneder at de har mye å gjøre, og at de lurer på om vi virkelig vil klage likevel. Helt sant! Har en sak i systemet der, etter at et kamera forsvant på vei til reperasjon. Nettbutikken ba meg sende det på billigste måte, og unnlot å nevne at det var mitt ansvar at kameraet kom frem... I så fall hadde jeg jo sendt det som rekommandert verdipost. Kjekt å vite til neste gang!

Dnort: Lykke til, håper katten fortsatt har julekortet rundt halsen!

Elin: Godt mulig, jeg har selv testet en funksjon i datasystemet på jobb for første gang i dag. Det resulterte i 215 regninger på tilsammen 80.000 kroner, ut til foreldrene. Håper jeg ikke har trykket på feil knapp, da kommer snart klagene... :o)

Hilsen Nissemann - small comment rating is history