30. mars 2008

Ukens Nissemenn: Siv Jensen og Fred Goldberg

- en slags kommentar til denne saken!


Kan Siv Jensen være formann, så kan hun vel være Ukens Nissemann også!

Ukens Nissemann-prisen denne uken deles mellom Frp-formann Siv Jensen og sveisedoktor Fred Goldberg. Begrunnelsen er Siv Jensens paradoksale uttalelse om klimaendringene: "Men jeg er ikke forsker. Jeg må basere meg på de resultater de greier å frembringe." Hvis du baserer deg på forskning, hvorfor lytter du da ikke til de 2.500 forskerne i FNs klimapanel? Og hvorfor inviterer du ingen klimaforskere til denne konferansen?

Fred Goldberg er også Ukens Nissemann, slik at Siv Jensen skal få en forsker å støtte seg på. Det står i den omtalte artikkelen at dette var den første av fire konferanser han skal være med på. Jeg gjetter på at vi vil møte denne professoren igjen som Frps innvandringsekspert, skatteekspert og alkoholekspert i løpet av våren...

Og hvis Fred Goldberg er så uenig med utdelingen av Nobelprisen, får han bare starte sin egen pris. Freds pris...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg bet meg merke i denne kommentaren av Arne Egil Marsteinstredet, Oppland Frp, gjengitt i artikkelen:

"Jeg tror mer på fagfolk enn på forskere. Forskerne er styrt av dem som sitter på pengesekken. Men det er ikke dermed sagt at jeg er for forurensning."

Her er det rom for tolkingsmuligheter. Tror han at forskere ikke er fagfolk? Eller må man helst ikke ha for mye (eller relevant) utdanning? Det kan også virke som han helst lytter til fagfolk som ikke får betalt. Eller kanskje han mener at industrien "ikke sitter på pengesekken"? Vanskelig å si. Men han er heldigvis ikke for forurensning.

Det verste er at dette resonnementet virker forholdsvis representativt for Frps syn på vitenskap.

Nissemann sa...

Veldig interessant, den la jeg ikke merke til... Hvem er da fagfolk, om forskerne ikke er det? Lurt å arrangere en konferanse, understreke at "vi har ikke konkludert med noe" - og stenge ute alle som representerer en versjon de ikke ønsker å høre.

Petunia sa...

Jeg som trodde du ville ha et Branninnlegg i dag?? Hm! Kommer det i morgen?

Anonym sa...

Lagt merke til hvor sliten og dratt Siv har blitt? Kanskje det ikke var så gjevt å bli forMANN? Kanskje hun avvikler hele partiet for å få litt fred? Det hadde vært noe.

M:^)rten - Som ubeskjedent ber folk å sjekke den NYE url'en.

Anonym sa...

Hmmm, virker ikke linken for oss med navn/nettadresse?

M:-?rten

Anonym sa...

måtte skrive http://

M://rten

Anonym sa...

Til Petunia: Det kommer nok en hyllest til Thorstein Helstad i morgen. Og kanskje et lite stikk til ineffektive Tromsøspillere.

Når det gjelder FRP og forsøk på miljøpolitikk er den som med resten av politikken deres, basert på synsing, ønsketenkning og misbruk av statistikk..

Nissemann sa...

Petunia: Det blir nok Brannskriverier her i løpet av sesongen, jeg starter litt rolig.

Morten: Kanskje Siv Jensen har fått hjernerystelse etter å ha ristet oppgitt på hodet i årevis... Ny adresse er lagt inn i høyremargen, under "Eliteblogger".

Dnort: Jeg skal prøve å la være å slenge med leppa om andre lag. Det kom så kraftig tilbake i fjor...

Anonym sa...

Hmm! Så det er der eldstemann sin blånisselue er! Tyver og kjeltringer!!