19. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, del 1


Ronny Rissemann sitter fengslet på livstid, og har ikke vindu på enecellen sin. Utover måltider og soving skjer det ingenting i livet hans, untatt det som foregår inni hodet. Det eneste som finnes på cellen hans er en spiker. Ved hjelp av den risser han inn dagens dato i murveggen, for eksempel 19 03 2008. Han oppdager at noen tall består av kun beine streker (for eksempel I), noen av beine streker og buer (2) og noen av kun buer (3).

Påskenøtt 1:

Ronny Rissemann synes det er vanskelig å risse inn tall som inneholder buer. Hvor lenge må han sitte fengslet for å risse inn en dato som kun består av beine streker?

Mitt løsningsforslag: (hvit skrift, merk teksten for å lese - trykk Ctrl + A) Siden det ikke kan stå verken 2 eller 3 på tusenårsplassen, må det tidligste året være år 4111. Første dato må være 11.11, altså er mitt forslag til svar: 11 11 4111

Hvis du har forslag til svar på denne nøtten, kan du legge den inn i kommentarfeltet her. Hvis noen andre har et annet svar, er det fint om du likevel legger inn ditt forslag. Det er jo ikke sikkert de andre har rett, og som tallnerd er jeg interessert i å få se hvordan du tenker når du løser nøtter uten fast oppskrift. Det ligger mer spennende informasjon i et galt svar enn i et riktig. Det riktige forteller jo bare at noen har funnet en riktig måte å tenke på. Jeg legger ut mitt forslag til løsning i morgen tidlig, sammen med ny nøtt. Det nytter ikke å søke etter svaret på nettet, siden disse nøttene er spesiallaget for deg av Nissemann i 2008.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Nei vet du hva, dette er under min verdighet. Jeg tar meg en smil med mintsmak i stedet!

Anonym sa...

237 dager

M:)rten

Anonym sa...

Jeg hadde brukt kalkulatortall. Der er alle strekene rette!

Anonym sa...

Det kommer an på hvilket datoformat du bruker, men mitt forslag er 1/1-11 (1.1.11) altså 1017 dager til

Anonym sa...

Har tenkt litt på denne nøtten og er ikke helt sikker på om Ronny Rissemann kan klare oppgaven. Det er som sagt ikke noe vindu på cellen hans, og hvis han ikke har klokke eller får opplyst hva klokken er, er det vanskelig for han å holde tellingen med hvilken dato det er. Men jeg står fast ved at den første mulige datoen for han og skrive i formatet "dag.måned.år" er 1.1.11

Anonym sa...

Har tenkt litt mer (kanskje for mye):
Dersom man kun går på dag.mpned er første mulige dato 1.april (1/4 eller 1.4), men dersom Ronny Rissemann kan romertegn kan han faktisk skrive dagens dato (XIX.III.MMVII) eller morgendagens dato (XX.II.MMVI)

Så det så!

Nissemann sa...

He he, jeg venter med mitt svar til i morgen tidlig. Men jeg må kommentere litt.

Hjorthen: Helt greit, jeg visste egentlig på forhånd at det ville bli for vanskelig for deg... ;o)

Morten: Enda lengre. Sjekk datoformatet på bildet.

Lill: Altfor enkel løsning, men ett poeng for kreativitet.

Zulu/Simen: Det er riktig at datoformatet er avgjørende, se hvordan det står på bildet. Du får ett poeng for forslaget om romertall, og ett poeng til hvis du kommer med et veldig godt forslag etter dette hintet.

Anonym sa...

Den derre veggen ser ikke særlig bra ut etterpå, men her kommer mitt endelige svar:

På bildet ser vi datoformatet
19 03 2008. Jeg har etter hvert skjønt at Ronny Rissemann er ganske lat etter den lange fengselstraffen. Derfor klarer han å skrive morgendagens dato på følgende måte:
Vi tar utgangspunkt i datoen han allerede har skrevet, men ser bort fra tallet 19. Vi får da følgende tall igjen: 03 2008. Dersom vi endrer fra datoformatet dd.mm.åååå til mm/dd/åå så blir svaret 03/20/08 eller alternativt 03.20.08.

Men nå gir jeg meg!!!!

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor Zulu slenger ut nye forslag i hytt og pine når det første er det mest riktige, nemlig 111111. Det er jo helt logisk. Stakkars Ronny er jo helt utmattet nå og så svak at noen buer klarer han jo ikke å skrive. Men selvfølgelig er ikke svaret det.

Anonym sa...

Jeg vil påstå at dd/mm/åå er vanligste måten å skrive dato (om man inkluderer den amerikanske versjonen mm/dd/yy i dette), i så fall blir vel 11.11.11 første datoen, altså 11 November 2011. Hvor mange dager det er til er jeg for lat til å bry meg om.

Men siden Ronny Rissemann ser ut til å være av den pertentlige typen kriminell, så blir det 11.11.4111 om jeg ikke tar helt feil her.

(med mindre han går over til robot-skrift, da kan alle tall skrives med rette linjer)

Anonym sa...

Spindellett: Jeg er kjøpt og betalt av nissemann til å øke bloggtrafikken på bloggen og komme med forvirrende tanker på påskenøttene...

Anonym sa...

Spindellett: Jeg er kjøpt og betalt av nissemann til å øke bloggtrafikken på bloggen og komme med forvirrende tanker på påskenøttene...

Anonym sa...

Jeg ser datoformatet på bilde da vettø, men hvorfor i svarteste huleste heiteste skal han skrive 2008 hver gang? (Selv om han kjeder seg...) Han har skrevet
19.03.2008. Da fortsetter han med
20.03. " og
21.03. " osv.....

Ergo står jeg for at mitt svar er mer enn korrekt nok. 01.04 " eller 11.04 " inneholder jo ikke bare rette streker.

For; Hvis han hater så inderlig å skrive rundinger, vil han jo også gjøre sitt ytterste for å unngå dem. Og med så mye tid han har til rådighet pønsker han *lett* ut min løsning.

M:)rten - i påskenøttseiersrus

Anonym sa...

Mulig Minneapolise er inne på noe. Men, om datoen ligger så langt fram i tid vil det være umulig for Ronny å fullføre prosjektet.
Alle vet at livstid i Norge er på 21 år og ikke varer lenger enn maks 18 år. Så skal oppgaven løses må det bli i løpet av denne tiden.

Og siden tverrsummen av 18 er 9, blir 9 svaret mitt...

Lord Bård sa...

minneapolis er nok nærast med 11.11.4111 når vi forutset datoformat og ein skrifttype som den du beskriver (og altså ikkje kalkulatortal). Alle andre svar forutset at vi ikkje skriv heile datoen eller endrar skrifttype.

Når det gjaldt å finne datoen, starta eg med årstal ettersom 2008 ikkje kan skrivast - ei heller noko på 3000-talet e.kr... dette blir lenge, tenkte eg. Endeleg såg eg at år 4111 var året, ergo må datoen vere 11.11 (eller altså 11.1 viss vi får lov å forenkle, men då kan vi jo kutte i årstalet også, så då blir datoen ein heilt anna - foreslått av ein over).

Men sidan Ronny Rissemann er ein vanleg dødeleg (det må vi anta), har han truleg fått livstidsdom - så så lenge treng han ikkje sitte. Det held med å vente til han går heden. Og ettersom han truleg blir benåda etter 30 år, eller kanskje berre 2 år fordi han var politisk fange og vi fekk ein revolusjon i mellom, foreslår eg det siste. Det nye politiske regimet meinte det var feil med fangar som rissar datoar i veggen i staden for å lese bøker og meine det dei vil. Så det så!

Nissemann sa...

Takk for mange spennende kommentarer, her var det både lettvinte, lystige og logiske svar.

Først av alt må jeg si at jeg er overrasket over all diskusjon om datoformat og mulige lettvinte løsninger. Datoformatet er helt tydelig på bildet, det er også presisert i oppgaveteksten hvilke siffer som inneholder buer. Hvis oppgaven hadde vært av typen "to tog kjører mot hverandre med konstant fart (...) Når vil de møtes?", hadde vel ingen begynt å krangle om akselerasjon, forsinkelser osv?

Det er også irrelevant at Ronny Rissemann vil løslates eller dø før den riktige datoen. I matematikkens verden henger vi oss ikke opp i små bagateller - her er det ideene og prinsippene som teller.

Så, som tallnerd takker jeg Minneapolise og Bård Magnus for korrekte svar, og alle andre for å skape stemning og humør i kommentarfeltet. Nå som definisjonen er klarere, håper jeg alle går løs på neste nøtt med fornyet energi. Det er gøy å trene de små grå i påsken - og det er aldri for dårlig vær til å drive med hjernetrim!

Mitt løsningsforslag er lagt ut på den gode, gamle "hemmelig skrift"-metoden: Hvit skrift på hvit bakgrunn. Merk teksten for å lese mitt løsningsforslag (som forøvrig er lik svarene til Minneapolise og Bård Magnus)

Poengstillingen så langt:
3 poeng til Minneapolise for først å skrive det riktige svaret
2 poeng til Bård Magnus for å gi et logisk ressonement
1 poeng til Simen/Zulu og Lill for kreative forslag til løsning

Anonym sa...

Argh!

Trodde du ville ha antall dager til, jeg. :-( og det orket jeg ikke regne på. Så der røk den premien. Hmmmm

M:)rten

Lord Bård sa...

Eg må jo tilføye at eg hadde rett svar på blokka før eg las svaret til Minneapolise, men eg kom uheldigvis til å lese kommentarane før eg kom ned til kommentarfeltet her.. så då måtte eg legge til litt underhaldning. Så det så!

Anonym sa...

Meningen med livet er forøvrig 26!

Nissemann sa...

Morten: Da er du i hvert fall med fra nå av... Beste læringen får du av å prøve og feile.

Bård Magnus: Jeg har mottatt din mail med bildebevis, og kan ikke se at det er manipulert på noen måte. Derfor tror jeg på deg. Har tenkt å legge inn manuell godkjenning av kommentarer fra og med morgendagens nøtt, og samtidig gå over og se om jeg skal være snillere med poengene fra de to første rundene. Fra og med nøtt tre får du ikke se hva andre har svart før fristen har gått ut. Fornøyd?

Dnort: Det forklarer en hel del. Jeg nektet nemlig å tro at det var 42...

Lord Bård sa...

Bra. Men meininga med livet er fjorten (for oss som ikkje har lest the hitchhikers guide to the galaxy).

Nissemann sa...

Nei, nå må vi ha et lite kirkemøte. Kan vi ikke bli enig om at meningen med livet er både 14, 26 og 42? En slags hellig treenighet?