24. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, evaluering



Nå lar vi Ronny Rissemann få fred for en stund. Han har underholdt oss med hodebry gjennom årets seks påskenøtter. Kanskje han kommer tilbake ved en senere anledning? Det er litt avhengig av din tilbakemelding, bruk kommentarfeltet her og/eller kryss av i rutene i høyremargen. Du kan krysse av flere ruter, for eksempel både "Kjedelig" og "Umulig".

Jeg vurderer et par endringer/forbedringer til neste gang, hjelp meg gjerne med tenkningen rundt disse ideene:
  • Poengreglene bør være klare før konkurransen starter
  • Kanskje det hadde vært bedre å legge ut ny nøtt om kvelden, ikke om morgenen
  • Kan man knekke nøtter i pinsen?
  • Kanskje 1 poeng for en god ide, 2 poeng for ganske nær riktig svar, 3 poeng for riktig svar - og 4 poeng for riktig svar med en god begrunnelse, eventuelt et annet svar som også kan være riktig (definisjonsdiskusjon) e.l.
  • "Diplom" til alle deltagere
Jeg har hatt det moro med oppgaver og svar. Takk for at du satt inne med Rissemann og Nissemann denne påsken!

10 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Beklager å forstyrre påskefreden. Oppdaget denne bloggen nå, og vurderer seriøst å bokmerke den. Jeg har også et spørsmål : ser du har vært innom wordpress.

Jeg har ikke funnet ut hvordan man lager en sånn "Nyeste kommentar-greie" på en bloggspot- blogg. Men ser at noen bloggspotbloggere som har "konvertert" fra wp har det. Må man først innom wp for å få det til??

PS: Billy deodorant var et utmerket navneforslag - antakelig litt avhengig av kjønn.

Nissemann sa...

Hei Eli! Billy Deodorant kan vel brukes uansett kjønn, jeg tenker bl.a. på Billie Holiday... (Norwegians nye motto?)

Jeg kommer sterkt med en Nissemanns bloggskole, som tar for seg en del smarte finesser som er kjekke å kunne. Her får du en smakebit:

* Logg inn på Blogger, klikk Utforming

* Klikk "Add a page element", velg Innmatingsfil (det betyr en feed, altså en .rss eller atom.xml-fil som inneholder dine siste innlegg eller kommentarer)

* Sett inn adressen http://elislesebabbel.blogspot.com/feeds/comments/default hvis du vil legge inn de siste kommentarene på bloggen din, og http://elislesebabbel.blogspot.com/feeds/posts/default for de siste innleggene.

Resten finner du nok ut av selv. Senere får du vite hvordan du kan legge ut statistikk, treffteller, fotoalbum osv. Håper du henger rundt!

Anonym sa...

Jeg har ergret meg grønn over de der nøttene. Men ble jo med helt frivillig, og har fått testet ut de grå der oppe baki barken. Om de fortsatt virker. Og det gjør de jo forsåvidt.
Det er du som lager reglene, Nissemann, men punkt fire på lista di her er vel ikke så dumt. Ikke så dumt med et diplom heller.
Nøtter passer best til jul og til påske.
Med nøttehilsen fra Vibeke

Nissemann sa...

Du skal få diplom, det har du ærlig fortjent. Skal lage det i kveld, så det er klart til i morgen... :o) Takk for dine synspunkter! Og ergringens tid er vel forbi, det var mange som ergret seg over de første nøttene - og som kom inn i det etter hvert.

Anonym sa...

Nøtter er gøy. Særlig de som ikke kan googles. Men må det legges til høytider hvor man drar på hyttetur uten nettkontakt? (Man må jo ta fri fra verdensveven også). Slik sett blir man jo sjanseløs i den store konkurransen om Nissemanns gunst. For hans gunst vil vi vel alle ha :-)

God etterpåske

M:)Rten

Lord Bård sa...

Evaluering meg her og evaluering meg der.. du må vel klare deg uten, eller er du blitt indoktrinert gjennom dei mange skjemaa eg har høyrt finnast i skulebyråkratiet..? (og det seier byplanleggaren som er avhengig av data frå skjemaa som blei fylt inn i byggesakene..)

1. alltid poeng før konkurransen tar til.
2. kvelden passar betre for nattmenneske som meg og dåke som står opp kl. sju for å bytte bleier kan gjere dei om morgonen - ergo fleire deltakarar og vi får svarer før påskekrimen, men etter skituren.
3. nei, spar på goda til det er jul og tenk ut noko som er vanskelegare og ikkje så deprimerande (eg synest faktisk synd på ronny rissemann, han har sutte i fengsel i 1100 år og vi veit at han i alle fall sit der i år 4111 også - dvs. 3203 år i alle fall! Premien til nissemann er å betale for livstidsmedlemsskap til amnesty i morgon!
4. Det blir tøys å gi poeng for "ganske nær riktig svar". Derimot kan du gi 2 poeng for galt svar med rett resonnement - det blir feil å gi full uttelling for galt svar med rett resonnement!
5. Nei til deplom. Eg vil ha sånn turalleri-kort (dvs. noko søndagsskule-greier med glansbilder og ein god dose ironi - i det minste som fotomontasje).

SLEPP RONNY RISSEMANN FRI!!

Nissemann sa...

Morten: Jeg holder på med dette helt til du inviterer meg med på hyttelanghelg. Skulle ikke vi dykke sammen egentlig? :o) Har du ikke wap på mobilen? Og hvis hytta di er så bra at du velger den fremfor Påskenøtter, da er det jo oss andre det er synd på...

Lord Bård: Angående Amnesty så må jeg få nevne at Ronny Rissemann er livsvarig medlem. Det ble for dyrt med månedlig avtalegiro i lengden... (Er ikke det Fremtiden i våre hender som har livstidsmedlemsskap da?) Og når det gjelder punkt 4 er jeg uenig med deg. Jeg gir to poeng for godt resonnement, men galt svar. Det gjør mange matematikklærere, og jeg ser meningen med det. Turallerikortene er dessverre gått ut av produksjon, men du kan få titte i turboken en gang du er innom. Fant bybrann-boken også forresten...

Anonym sa...

Dykke sammen? God ide :-)!!

Forøvrig, I rest my case.

M:)rten

Nissemann sa...

Bård Magnus: Har lest igjen, og ser at vi er ganske enig i hva som bør gi to poeng. Det var nok en såkalt skinn-uenighet. 2 poeng for riktig tenkt, men ikke riktig svar.

Morten: Tenkte på noe vi snakket om en gang, se her. Si fra hvis du vil ha nøttene på sms neste gang. :o)

Anonym sa...

Jeg husker det og ja, er alltid med på dykking :-)

M:)rten