22. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, del 4



Ronny Rissemann sitter fengslet på livstid, og har ikke vindu på enecellen sin. Utover måltider og soving skjer det ingenting i livet hans, untatt det som foregår inni hodet. Det eneste som finnes på cellen hans er en spiker. Ved hjelp av den risser han inn dagens dato i murveggen, for eksempel 19 03 2008. Han oppdager at noen tall består av kun beine streker (for eksempel I), noen av beine streker og buer (2) og noen av kun buer (3).

Påskenøtt 4:

Ronny Rissemann gleder seg alltid til bursdagen sin, for da får han det han trenger mest av alt - en ny spiker! Han har bursdag på en av de to datoene i året som inneholder flest rette streker, hvilke datoer er det?

Mitt løsningsforslag: (hvit skrift, merk teksten for å lese - trykk Ctrl + A): Den måneden med flest streker er 04, med tre streker. De datoene med flest streker må slutte på 4, som er sluttsifferet med flest siffer. Tiersifferet med flest streker er 1 og 2, med en strek hver. Dermed har datoene 14 04 og 24 04 sju streker hver.

Stillingen etter tre nøtter - hvem blir årets påskeekorn?
9 poeng: Minneapolise
8 poeng: Bård Magnus
7 poeng: Simen/Zulu
6 poeng: Dnort
5 poeng: Spindellett
3 poeng: Morten, Jokke, Lill, Lillebror Bjarte
0 poeng: Hjorthen

Hvis du har forslag til svar på denne nøtten, kan du legge den inn i kommentarfeltet her. Hvis noen andre har et annet svar, er det fint om du likevel legger inn ditt forslag. Det er jo ikke sikkert de andre har rett, og som tallnerd er jeg interessert i å få se hvordan du tenker når du løser nøtter uten fast oppskrift. Det ligger mer spennende informasjon i et galt svar enn i et riktig. Det riktige forteller jo bare at noen har funnet en riktig måte å tenke på. Jeg legger ut mitt forslag til løsning i morgen tidlig, sammen med ny nøtt. Det nytter ikke å søke etter svaret på nettet, siden disse nøttene er spesiallaget for deg av Nissemann i 2008.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Her skal det ikke være noe årstall med, så vidt jeg skjønner. Skal vi se om dette blir rett da:
11 11
17 11

Det ser veldig rett ut når jeg skriver ned tallene. Nå håper jeg dette er riktig, for ellers blir jeg fraløpt av de andre deltagerne dine.

Nå skal jeg derimot på skitur.

Jeg skulle gjerne gitt Ronny et kritt . Det er mye letter å skrive med.

Anonym sa...

Dementi!!! Diskusjon rundt frokostbordet. Datoen 1411 inneholder flere rette streker enn 1111.
NÅ farer jeg ut.

Fjeldstad sa...

17 november

Anonym sa...

Ikke noe årstall med her da? Kan 14.11 være bursdagen til Ronny? Eller 17.11? Dette er litt utenfor mitt peilingsområde, forstår jeg. Uansett, den første der har 6 rette streker, den andre har 5. Jeg er ikke mann om å finne noen med flere rette streker, gitt.

Anonym sa...

OK.

april - 04 - har tre streker.
november - 11 - har 2x streker, hvor x er antall streker Ronny bruker på å skrive tallet 1.

så ronny er enten født i april eller november, avhengig av x.

for å finne x må vi se på dag-situasjonen. siffer to i dagen må være 4. siffer 1 kan da være 0, 1 og 2. disse har hhv. 0,x og 1 streker. vi vet at to datoer gir like mange streker, og siden ingen verdi av x kan gi april og november like mange streker, må likheten ligge i dag-tallet. altså er x=1.

Da blir 2x<3, og april måneden. Datoene: 14.04 og 24.04.

ACHTUNG! MOTNØTT: Hvis du legger 6 til disse datoene får du henholdsvis fødselsdatoen og dødsdatoen til en av verdenshistoriens mest berømte mennesker. Hvem?

Anonym sa...

Jeg tror datoene er: 11.11 og 14.11

:)

Anonym sa...

Om hver strek i tallet teller, altså en strek i 1 og 2, to streker i 7 og 5, og tre streker i 4, så finner jeg bare en dato: 14.04 (inneholder 7 streker, og er i tillegg bursdagen til mamma, så ikke en dårlig dag å feire).

17.04, 15.04, 14.11, 14.12 kommer på andreplass med 6 streker hver.

Lord Bård sa...

14. og 24. april. Bra månad, forresten! Eg prøvde først med å lage eit likningsett som fortalte meg antal strekar pr dag med dato som argument. Denne kunne eg så derivere og finne maks og minimumspunkt. Det er naturlegvis mogleg å få til, men det blir mange "viss" for å fange opp rett månad, så gav opp det forsøket. Derimot er det genialt å sette opp ein matrise i excel. No kan eg fortelle alle eksakt kva datoar som har maks antal strekar (7), minimum (det er 12 dagar), kva datoar som har fx. 5 strekar. Eg har til og med eit diagram som eignar seg til føremålet.. excel er farleg viss du får det til å gjere som du vil.

Anonym sa...

24.04 har selvfølgelig også 7 streker, og blir dermed andre datoen med flest. (var nyvåknet i forrige kommentar)

Anonym sa...

Jeg ber om at poengreglene hver runde og begrunnelse for eventuelle bonuspoengregler blir tydelig forklart.

Jeg har en følelse av at Nissemann vil sette pris på at det er et resonementet til svaret , så derfor blir det et sjeldent utfyllende svar fra meg:

Flest streker finner vi i tallet 4 som har 3 rette streker. Tallene 5 og 7 har to rette streker.
tallene 1 og 2 har én rett strek og tallene 3, 6, 8 og 9 har null rette streker.

Den måneden som har flest streker er 04 (april) med 3 rette streker. Her er en oppstilling av alle månedene:
Januar - 01 - en strek
Februar - 02 - en strek
Mars - 03 - null streker
April - 04 - tre streker
Mai - 05 - to streker
Juni - 06 - null streker
Juli - 07 - to streker
august - 08 - null streker
september - 09 - null sterker
oktober - 10 - en strek
November - 11 - to streker
desember - 12 - to streker


De datoene i måneden som det er flest rette steker er 14 og 24 som begge har 4 rette streker. Her kommer en oppstilling av alle datoene:
01 - en strek
02 - en strek
03 - null streker
04 - tre streker
05 - to streker
06 - null streker
07 - to streker
08 - null streker
09 - null streker
10 - en strek
11 - to streker
12 - to streker
13 - en strek
14 - fire streker
15 - tre streker
16 - en strek
17 - tre streker
18 - en strek
19 - en strek
20 - en strek
21 - to streker
21 - to streker
22 - to streker
23 - en strek
24 - fire streker
25 - tre streker
26 - en strek
27 - tre streker
28 - en strek
29 - en strek
30 - null streker
31 - en strek


Rett svar er derfor datoene 14 04 og 24 04 som begge inneholder 7 rette streker.

MEN, og det er som regel et men..

De fleste folk skriver 7-tallet med strek på midten, så da blir det flere datoer mulig:
17 04, 27 04, 17 07 og 27 07 vil da også inneholde 7 rette streker. Påskenøttene har enda ikke definert hvordan 7-tallet skal skrives, så egentlig kan det altså være 6 mulige datoer. Men, jeg regner med at nissemann har tenkt at 7- tallet skal skrives uten strek på midten og da blir rett svar de to første datoene jeg kom frem til.

Nissemann sa...

Nå slipper jeg ut svarene, og begynner å summere poeng... Resultat og ny nøtt kommer snart.

Nissemann sa...

Nå begynner det å lukte svidd her, forvirringsnivået synker og lengden på svarene øker. Denne gangen er det tre lange, gode matematikersvar, det er tydelig at nøtteknekking engasjerer i de tusen (?) hjem.

Her har jeg selv tenkt at 14 04 og 24 04 er de riktige svarene, men jeg er åpen for andre tolkninger. Jeg ser for eksempel at Spindellett har tenkt at 1-tallet består av to streker, og dermed vil 14 11 være den datoen med høyest antall streker. Jokke, Iversen og Lill kretser også rundt datoer i november, jeg har valgt å gi uttelling til dem for det. Grunnen til at dere ikke har fått tre poeng, er at det på illustrasjonen over her kun er en strek i ett-tallet.

Hertug Skule, Lord Bård (Magnus) og Simen/Zulu har levert glimrende resonnementer, og brukt skjema, matrise og formler på en forbilledlig måte. Full pott til dere, og veldig kjekt å lese. Smart av dere å resonnere seg frem til om 1-tallet skrives med to streker (Hertug Skule) og om syvtallet skrives med tverrstrek (Zulu)! Minneapolise droppet systematikken og fant svarene etter bare et par timers tenkning på morgenkvisten, det gir også tre poeng. Lord Bård, som satt inne i solskinnet på påskeaften og lekte med Excel, burde egentlig fått minuspoeng for nettopp det… :o)

Resultater fra nøtt 4:
3 poeng: Hertug Skule, Lord Bård (Magnus), Minneapolise og Simen/Zulu
2 poeng: Spindellett, Jokke, Iversen og Lill

Litt om poenggivingen:
- 3 poeng gies for helt riktig svar. Begrunnelse er ikke nødvendig, men kjekt for meg å se. På en matematikkprøve må du vise hvordan du har funnet svaret, og det har to-tre årsaker: Du skal vise læreren at du har forstått den riktige måten å komme frem til svaret på, og du skal vise at du ikke har jukset. I tillegg skal som regel læreren din veilede deg videre, og trenger å se hvordan du har tenkt. Jeg trenger ikke begrunnelser her, og har gitt 3 poeng for riktig svar – med eller uten begrunnelse. Jeg gir også tre poeng til dem som kommer frem til et annet svar enn meg, hvis det er på grunn av en definisjonsendring.
- 2 poeng betyr at du har tenkt mye riktig, men oversett en liten detalj eller glippet litt på logikken i et resonnement. 2 poeng er en oppmuntring, men også et lite minus.
- 1 poeng gis for at du har tenkt minst en riktig tanke – eller vært litt vittig. 1 poeng er en trøst.

Og mitt svar til motnøtten fra Hertug Skule må jo være en herremann født i 1889. Hvem som drepte Emelie er jeg mer blank på…

Anonym sa...

Så fryktleig morsomt :-(

Lord Bård sa...

Du har gitt meg 3 poeng på alle nøttene og i kommentarane, men i oppsummeringa har du berre gitt meg 8 poeng.. Det her må du fikse opp!

Nissemann sa...

Nah, ikke helt enig. Hvis du mater det inn i Excel, vil du se at du kun fikk to poeng på nøtt 3 - ettersom du svarte det riktige svaret til spørsmålet "Hvilken dato vil alle tallene bestå av kun buer?" Det jeg spurte om var derimot "Hvilken dato vil alle dallene inneholde buer?". Så der var jeg streng og ga poengtrekk, derfor har du nå 11 poeng til sammen.