21. mars 2008

Nissemanns påskenøtter, del 3



Ronny Rissemann sitter fengslet på livstid, og har ikke vindu på enecellen sin. Utover måltider og soving skjer det ingenting i livet hans, untatt det som foregår inni hodet. Det eneste som finnes på cellen hans er en spiker. Ved hjelp av den risser han inn dagens dato i murveggen, for eksempel 19 03 2008. Han oppdager at noen tall består av kun beine streker (for eksempel I), noen av beine streker og buer (2) og noen av kun buer (3).

Påskenøtt 3:

Ronny Rissemann er opptatt av selvutvikling, og han begynner å øve mer på de vanskelige buene. En dag kommer han til å oppdage at alle sifferne i datoen inneholder buer. Hvilken dag er det?

Mitt løsningsforslag: (hvit skrift, merk teksten for å lese - trykk Ctrl + A): Han kommer til å merke det i morgen, altså 22 03 2008. Dette er ikke noe som skjer sjelden, faktisk skjer det hele 83 ganger i 2008 og 82 ganger i 2009: I 6 måneder (02, 03, 05, 06, 08 og 09) skjer det 14 dager pr måned (02, 03, 05, 06, 08, 09, 20, 22, 23, 25, 26, 28, 29 og 30) - minus de dagene i februar som ikke finnes.

Stillingen etter to nøtter - hvem blir årets påskeekorn?
6 poeng: Minneapolise, Bård Magnus
4 poeng: Simen/Zulu
3 poeng: Morten, Jokke, Spindellett, Dnort
1 poeng: Lill
0 poeng: Hjorthen

Hvis du har forslag til svar på denne nøtten, kan du legge den inn i kommentarfeltet her. Hvis noen andre har et annet svar, er det fint om du likevel legger inn ditt forslag. Det er jo ikke sikkert de andre har rett, og som tallnerd er jeg interessert i å få se hvordan du tenker når du løser nøtter uten fast oppskrift. Det ligger mer spennende informasjon i et galt svar enn i et riktig. Det riktige forteller jo bare at noen har funnet en riktig måte å tenke på. Jeg legger ut mitt forslag til løsning i morgen tidlig, sammen med ny nøtt. Det nytter ikke å søke etter svaret på nettet, siden disse nøttene er spesiallaget for deg av Nissemann i 2008.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Nissemann tester lynavlederen, for å se om kommentarene blir stoppet før publisering... Hvis du kan se denne meldingen, er det trygt å svare!

Anonym sa...

Nullen har jo buer. Og tre-tallet har buer. Og ettersom vi nå har forstått at Ronny stakkar har sjålet ungdomskilden, tror jeg at det her er snakk om 30 03 3000.

Anonym sa...

Jeg trekker tilbake første svar.
Når jeg tenker meg om, er vel svaret 03 03 3000.
Det er jo fortsatt ganske lenge til.

Anonym sa...

Sånn kjapt tror jeg det må bli: 03.03.3000

Lord Bård sa...

03.03.3000. Då har eg tatt utgangspunkt både i dagens dato og i 17.11.1777 fordi Ronny jo lærte seg å risse for lenge sidan, men det gav same svar.

Anonym sa...

22.03.2008

Nissemann sa...

Jeg vil gjerne presisere ett ord i oppgaveteksten, nemlig inneholder. Det har kommet noen svar som tyder på at flere ikke har tatt hensyn til akkurat det ordet...

Anonym sa...

Javel!!! Da er det verken 03033000 eller 30033000.
Da ble det vanskeligere her!!!
Da kan jo svaret bli 02022020. Der INNEHOLDER jo alle sifrene buer.

Anonym sa...

I morgen: 22.03.2008

Han har ikke vurdert noen annen form for underholdning etter så mange (hundre) år i cella?

Anonym sa...

30.03.3000

Nissemann sa...

Det renner inn med gode svar, så langt er det seks som har svart. To av dem får full pott, og de fire andre har svart samme dato - men ikke den riktige. Dermed blir det ikke full pott, men kanskje ett trøstepoeng eller to for å fortelle meg hvordan dere tenker. Svarene kommer i morgen tidlig. Og hvis du endrer mening, så er det lov å slenge seg inn et nytt svar etter å ha tenkt (og lest) en gang til...

Anonym sa...

OK, stryk den forrige. det blir den første datoen jeg tenkte på som blir riktig, nemlig morgendagens.
22032008

Anonym sa...

Zulu sitt svar er 22 03 2008

Anonym sa...

Nå begynner jeg å lure på om jeg kan være av de fire med det samme uriktige svaret, men jeg kommer ikke til noe annet enn i morgen.

Jeg blir også litt usikker av formuleringen "En dag kommer han til å oppdage at alle sifferne i datoen inneholder buer."

Dette burde da Ronny ha oppdaget forlengst, så mange ganger at det ikke lenger kan kalles en oppdagelse. I går var for eksempel en sånn dag (20.03.2008)

Nissemann sa...

God morgen! Nå er denne nøtta knekket, jeg slipper ut kommentarene og kommer med poengene og mitt løsningsforslag straks.

Nissemann sa...

Her var det mange interessante svar. Først av alt var det artig at så mange svarte 03 03 3000, som ville vært riktig om formuleringen var "består av buer". Men her var vi på jakt etter den første datoen der alle tallene "inneholder buer". Og da blir jo riktig svar selvfølgelig i dag – 22 03 2008. Jeg er også enig med Minneapolise i at det ikke er en sjeldenhet at alle dagene inneholder buer. Det skjer faktisk hele 83 ganger i 2008 og 82 ganger i 2009.

Jeg har valgt å gi to poeng til dere som har svart 03 03 3000 - og selvfølgelig full pott til dere som har svart riktig.

Resultater fra nøtt 3:
3 poeng: Lillebror Bjarte, Minneapolise, Dnort, Simen/Zulu
2 poeng: Spindellett, Lill, Bård Magnus

Og siden 03 03 3000 egentlig skulle vært svaret på nøtt 4, har jeg snekret en helt ny nøtt til dere i dag…

Anonym sa...

Hallaien! Eg låg i går og tænkte at no må eg stå opp og skrive det riktige svaret, for de svarene eg har gitt e ikkje riktige, eg tænkte og eg tænkte, og eg såvnet med det riktige svaret i tankene uten å gjøre noe med det. Dessverre for meg!

Anonym sa...

minnea: "Han har ikke vurdert noen annen form for underholdning etter så mange (hundre) år i cella?"

åjodadu det skal jeg love deg han har. bare sjekk den rutinerte måten som fingrene hans krøller seg rundt sprinklene på.

nissemann, takk for at du lenket til min musikkvidehhh... anonym var jeg nå ja. sånn var det. *host*

Nissemann sa...

Spindellett: Den som synder, sover ikke. Men den som sover for lenge, rekker ikke å svare... I dag var det jeg som sto opp med ungene klokken seks, så da ble det tidlig avslutning av nøtt 3. Bedre lykke neste gang... :o)

Anonym: Enten er du Victor Borge, eller så er du en gammel kjenning. Kjekt med besøk av en hertug, solid svar på nøtt fire... Bare hyggelig, du ligger på favorittlista mi på Youtube - og er verd en anbefaling. Jeg trodde du hadde påskeferie, derfor har jeg ikke tipset deg spesielt om nøttene. Men du kan glede deg til mandagsnøtta...

Anonym sa...

Jeg er impoernert over nissemann. Han har begynt å ta i bruk mobilvarsling. Jeg fikk denne pøskenøtten på sms! 3 Bonuspoeng til Nissemann

Nissemann sa...

Hysjda, mobilvarsling er bare for de mest importne leserne...