25. april 2011

Nissemanns matematiske påskeegg 2011, oppsummert

Moroa er over, alle egg er klekket og diverse kyllinger løper lykkelige rundt etter å ha vunnet frihet ved god bruk av matematiske ferdigheter. Her kommer en kort oppsummering av mine fjerde årlige påskeoppgaver.

Først av alt, tallenes klare tale:

Resultatliste
15 poeng av 16 mulige og klare vinnere: Hilde og Geir Myhr. Det gleder meg at dere begge har vist multiple intelligenser og levert strålende svar på årets kreative oppgave (bursdagsgavene). Det er også bra for norsk skole at dere begge jobber med undervisning innen realfag. Stå på og spre det glade budskap!

10 poeng og en fin tredjeplass: Moldeklev. Gratulerer med en fin start, håper du holder helt til mål neste gang.

9 poeng og godkjent fjerdeplass: Hilde-sjef

7 poeng og relativt OK femteplass: Refseth. Både du og Hilde-sjef er rutinerte ringrever innen matematiske påskeegg, og har også i år levert gode svar. Kjekt å møte dere til denne fine tradisjonen, sees neste år. :)


3 poeng: Kristin, Marianne-nabo og Atle. Bra start, håper dere har hatt en fin ferie borte fra PCen... :) Velkommen tilbake!

2 poeng: Ingvill Andal, Sitve og Elin Helen. Gode svar, skulle gjerne hatt flere svar fra dere.

1 poeng: Beamer, Tobias og Ingvild. Hyggelig, velkommen tilbake neste år!

0 poeng: Dag Roar, Dnort og Lars Martin. Takk for at dere stilte opp. :)

Hele poengfordelingen og utregning finner du her (google docs).

Premieutdeling
Man skulle kanskje tro at dere ønsker dere en premie som den jeg arvet etter min bestemor. Eller i hvert fall en av bursdagsgavene til kvinnene i min familie. Til nød et egg. Men jeg vet bedre. Jeg vet at for en ekte matematiker er oppgaven selve gaven, og løsningen er premien. Derfor får dere dette diplombildet som bevis på at dere har forstått oppgavene, funnet løsningene og beseiret ulogikken. Gratulerer!




Håper du har hatt det like moro som meg med disse påskeeggene. Velkommen tilbake neste påske!

Gå i fred og løs matematikk med glede!

2 kommentarer:

Hilde Hemmer sa...

Morsomme oppgaver! Jeg kommer gjerne tilbake neste påske.

Kristin sa...

Hei, takk :) Neste år skal eg prøve å huske å følge med litt lenger!