14. april 2011

Mitt navn er Matteus Paasche-Egge

[ Nissemanns matematiske påskeegg 2011 ] 

Mitt navn er Matteus Paasche-Egge, og jeg er litt over middels interessert i tall. Jeg synes ikke det er noe rart i det, siden hele min familie også er litt over middels interessert i tall. Denne påsken skal du få tilbringe sammen med oss.


På søndag serverer jeg årets første påskeegg. De fem neste eggene verpes daglig fra skjærtorsdag til andre påskedag. Det er ikke nøtter, bare egg med litt hardt skall. Hvis du kjenner din matematikk, klarer du kanskje å knekke skallet på noen av årets egg. Ditt løsningsforslag kan du legge igjen som kommentar her på bloggen. Svarfristen på hver av de seks eggene er andre påskedag klokken 20. Samme kveld kommer mine egne løsningsforslag, pluss poengberegning og diplomutdeling.


Visste du forresten at andre påskedag er oppkalt etter min oldefar Dag Andre Paasche? Der lærte du noe nytt, ja.








La ingen som ikke har kjennskap til matematikk, lese denne bloggen!

Ingen kommentarer: