27. juni 2007

Gjesten på loftet

Jeg skrev et dikt for en måneds tid siden. Det var to skjærer som bygget reir i et tre i hagen, og den ene av dem pleide å sitte på strømledningen helt oppe under taket på huset vårt. Spesielt når det regnet... Etter hvert ble Nissedatter oppmerksom på denne fuglen. Hver gang vi låste opp ytterdøren, la ho hodet bakover og kikket opp mens ho sa "piip piip". Ettersom min datter er oppkalt etter en kråkefugl, er det jo et brukbart poeng...

Men uansett: Jeg skrev et dikt om denne fuglen, og gikk flere ganger ut med kamera for å ta bilder av fenomenet. Og hver gang jeg kom med kameraet, var fuglen borte. Kråker er smarte fugler! Egentlig burde universiteter, bibliotek, forlag m.m. bruke kråker som symbol, ikke ugler. Ugler er ikke smarte, de har bare gode sanser.

Og nå, over til poesien:


Gjesten på loftet

Jeg vet om en underlig skjære
Som holder til oppe i fjerde
Der sitter den trygt
Og banner så stygt
Mens den ser på det håpløse været


* * *

Poesi fra nissemann.com
Kan gjenbrukes med kildehenvisning
Mer nissepoesi

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stort hus?
"Fjerde" er vel fjerde etasje?

Nu vel. Diktet var fint det.

Anonym sa...

Jeg vet om en underlig by.
Der bor et folk som har ry
for å være så våte
at det er gått råte
i selv Nissemanns paraply.

Anonym sa...

Eg har eit udelt hatforhold til skjærene i hagen.
Dei bråker, dei riv opp småplantene mine, og i dag har skjæreungane tydelegvis komme seg ut av reiret og må finne mat sjølv, for dei har plukka hol i alle posane dei fann i skjolet.

Argh.

Nissemann sa...

Dnort: "Fjerde" betyr etasje, og huset har fire etasjer. Hvis jeg teller med kjeller og loft... Og diktene dine er som vanlig gode, det stemmer bra med råte i paraplyen - det er nemlig ganske fuktig i kjelleren av og til.

Avil: Skjærene er jo faktisk de eneste fuglene som har skjønt hvor de skal finne mat. Og bråket du sikter til, er nok bare fuglesangen...