31. mars 2010

Palindromdemonen, del 1

(Nå også meldt på Petunia sin påskebloggtemagreie under den tynne koblingen "Jeg er en nissemann, og legger ut noe som ligner på julenøtter på bloggen min i påsken, derfor varer julen helt til påske")



Da er årets påsketradisjon i gang! Ikke like lang tradisjon som P1s Påskelabyrint, men likevel en tradisjon. Velkommen til Nissemanns matematiske (og verbale...) påskeegg. Dette er ikke nøtter, for nøtter er julemat. I påsken spiser vi egg, men mine egg har litt hardere skall enn de fleste andre. Klarer du å knekke dem?

Denne historien startet i vinter da jeg var på skitur i skogen. Jeg har alltid ment at ski skal brukes til å komme seg frem der det ikke er spor, derfor spenner jeg på meg mine brede fjellski og tråkker min egen vei innover i skauen.

En formiddag i vinter gikk jeg innover en dal jeg ikke har gått om vinteren før, og satte meg ned til en liten matpause oppe i Lia. Jeg hadde utsikt utover en Myhr, og nøt en kopp kaffe og noen brødskiver i ensom stillhet.

Plutselig hørte jeg at det raslet i noen kvister litt lengre nede i lia. Jeg tenkte at det sikkert var rev eller hare som kom frem fra hullet sitt, hjort var det neppe da den ville ha stukket av da den hørte meg komme oppover. Noe rødt stakk frem, og jeg var forberedt på å se revehalen også - men dengang ei. Det var noe helt annet som kom frem akkurat denne dagen...

Ut av krattet kom det et knallrødt vesen omtrent på størrelse med en voksen mann. Jeg kunne med en gang se at det ikke var et menneske, på grunn av den spisse halen som vaiet fra side til side. På hodet stakk det opp to horn, og i ene hånden holdt vesenet en diger fork. Jeg fant ut at det var tryggest å sitte helt stille...

Vesenet - som jeg senere fant ut var en demon - stoppet opp da det var kommet helt ut av hullet sitt. Han snuste mot vinden (som heldigvis kom nede fra dalen) og lyttet etter lyder. Jeg holdt matpapiret mitt godt fast. Etter noen sekunder hoppet han nedover lien og forsvant mellom trærne i dalbunnen.

Jeg satt stille i noen minutter, før nysgjerrigheten tok overhånd. Jeg pakket sekken og akte meg nedover til krattet der demonen hadde kommet frem. Inne mellom buskene kunne jeg skimte en huleåpning. Jeg kastet et blikk nedover lia, og tenkte at når demonen først var gått ut, kom han sikkert ikke tilbake med en gang. Demoner glemmer sikkert ikke lommeboken... Jeg tok av meg skiene og gikk inn i krattet. Huleåpningen var rundt en meter høy, og inne var det svart som natten. Men det som var mest slående, var den sure stanken som kom ut av hullet. Det luktet... svovel?

Jeg har alltid vært litt pysete, og bestemte meg for å ikke utforske dette hullet. Ikke nå, ikke alene, ikke uten lykt - og i hvert fall ikke uten kraftigere våpen enn skistaver. Idet jeg snur meg for å gå tilbake, legger jeg merke til dørskiltet. Over huleåpningen sto det med blodrøde bokstaver i fjellet:

DEMONEN E NO MED

Jeg spente på meg skiene og satte utfor bjørkelia, og brukte atskillig kortere tid hjem enn jeg pleier på mine skiturer. Resten av dagen tilbragte jeg på bibliotekene i sentrum, der jeg gravde i gammel religiøs litteratur og lokalhistorie. Og det var der jeg fant ut hvem det var jeg hadde sett i skogen den dagen. Det var Palindromdemonen, det underjordiske vesenet som dukker opp på bestemte datoer. Kun når DDMMÅÅÅÅ er et palindrom har dette vesenet lov til å komme ut av hulen sin. Og jeg vet hvor Palindromdemonen bor!

Da er det klart for en liten test: Hvilken dato var det jeg var på skitur?

Klarte du den? Her er mitt løsningsforslag: 01022010 (skrevet med hvit skrift, merk teksten for å se løsningen).

Da er vi fremme ved dagens matematiske gåte:

Palindromdemonen har altså vært ute av hulen sin en gang i år. Når var siste gang han var ute av hulen sin før det?

Og så har vi en verbal gåte som også gir poeng:

Hvilken bil kjører Palindromdemonen? (Løsningsforslaget mitt er på engelsk, men det kan finnes flere løsninger og andre gode svar)

Svarene på dagens gåte kan du skrive inn i kommentarfeltet. Husk å oppgi et entydig navn, det kan komme flere deltagere med ditt fornavn. Det legges ut en ny gåte hver dag i fire dager, med svarfrist klokken 21 hver kveld (torsdag til søndag). Kommentarene holdes tilbake til svarfristen har gått ut, da legges de ut sammen med poengutdelingen. Premien er et fint diplom med bilde av Palindromdemonen.

Poeng deles ut etter følgende regler:
1 poeng for riktig svar på den matematiske gåten
1 poeng for å forklare resonnementet
1 poegn for riktig / morsomt / kreativt svar på den verbale gåten

I løpet av fire dager kan du dermed få maksimalt 12 poeng.

La leken begynne!

(Ps. Bli tilhenger av Nissemanns påskeegg på Facebook!)

24 kommentarer:

Hilde Sjef Brennhovd sa...

Jeg biter på igjen jeg ;)

1. 20022002
2. Vi må hvertfall tilbake til 2003 siden ingen datoer starter med 40, 50 osv. Men i 2003 ville det blitt 30.02, og med mindre demoner har en annen kalender enn oss, så finnes ikke den datoen. Derfor tror jeg han sist fikk luftet seg i 2002. Stakkar, ikke rart det lukter svovel..
3. He is driving a Toyota. (Tusen takk til internettet for denne ;))

Veldig fornøyd med at de matematiske gåtene ikke innholder ukjente, ligninger, brudne brøker eller annen glemt lærdom. Eller kanskje de gjør det og jeg er helt på bær(påske)tur?

Espen W. Refseth sa...

Yo banana boy a toyot a
Selvsagt ropte du det, du visste ikke om demonen snakket norsk, men engelsk kunne han såvisst.
I din iver etter å stedfeste dette, glemte du helt at det var nesten 9 år siden demonen var ute på tur sist. tiende februar i det herrens år to tusen og en eller: 10022001

Simen sa...

Forrige gang han var ute av hulen:
29121292 = 29.12.1292 (noe som betyr at han er en skikkelig hulegris)

Resonnement:
Høyeste måned som kan brukes er selvfølgelig 12. Januar,oktober, november og desember vil gi et lavere svar, mens mars til september er fremtid ;)Høyeste årstall på 12-hundretallet som kan brukes er 92, som blir 29'ende dato. Derfor blir svaret 29121292.

Bilmerker
Vi kommer på to bilmerker som oppfyller kriteriene:
*GILLIG- amerikansk transitt bilfirma, stiftet i 1890
*ZaZ er Ukarinia's største bilprodusent

Simen sa...

Korrigerer svaret! Får jeg ekstrapoeng for at jeg stod opp midt på natten for å sende inn korreksjon?

Forresten synes jeg at otto skal dele ut premiene på konkurransen ;)

Forrige gang han var ute av hulen:
29111192 = 29.11.1192 (noe som betyr at han er en skikkelig hulegris)

Resonnement:
Høyeste måned som kan brukes er 11. Januar og oktober vil gi et lavere svar, mens mars til september + desember er fremtid.;)Høyeste årstall på 11-hundretallet som kan brukes er 92, som blir 29'ende dato. Derfor blir svaret 29111192.

Bilmerker
Vi kommer på to bilmerker som oppfyller kriteriene:
*GILLIG- amerikansk transitt bilfirma, stiftet i 1890
*ZaZ er Ukarinia's største bilprodusent

Anonym sa...

Hei!

Jeg liker påskeegg! Går for diplom, det er stas :-)

Matematisk gåte: 20022002
Verbal gåte: han kjører "racecar"

roger'n sa...

Eg holdt nesten på å gå i fella med å seie at P.demonen var ute av hula 30.02.2003, men forandra det til 10.02.2001

Ein demon som berre kan komme ut av hula si på palindromdatoer trenger eit raskt transportmiddel for kunne få sjå verden. Bilmerket er eg usikker på, men det bør ihvertfall komme inn under kategorien RACECAR.

Esquil sa...

20022002

forklaring: empirisk testing av årstall bakover i tid. det er bare en mulig dato per årstall. I 2009-2004 må dagen starte med mellom den 40ende og den 90ende. går itj. 30022003 gir 30 dager i februar. går itj sjø. ergo 20022002.

Han kan jo kjøre BMW 2002. Eller kanskje ZAZ.

saccarina sa...

For meg ser det ut til at forrige gang demonen var ute må ha vært 20.02.2002.

Det er naturlig å undersøke 2000-tallet, og da er de fire midterste sifrene gitt: 0220. Dermed er det klart at vi snakker om februar måned. Der er det aldri så mange som 30 dager, så ingen datoer matcher i 2003. Da blir det 2002 neste, og når man speiler 2002 lander man på 20. februar.

Jeg lurer på om han var ute i en ZAZ? Eller kjører han rundt i en race car? Turen kan han også ta i Fiat.

Harald Hauge sa...

1. Forrige gang demonen krøp ut av hulen sin må ha vært 20.02.2002.

2. Demonen kan maksimalt vise seg en gang pr. kalenderår, ettersom datoen må være årstallet speilvendt (og hvert årstall bare kan speilvendes på en måte...). De to siste sifrene i årstallet må kunne forme en dato, dette utelukker 2009 (90.02.), 2008 (80.02.) og så videre helt til 2004 (40.02.) dersom vi teller oss bakover. 2003 gir 30.02.2003, noe som ser plausibelt ut, helt til vi husker at februar har 28 dager. Dermed må vi tilbake til 2002, et årstall som gir datoen 20. februar (20.02.) speilvendt.

3. Demonen kjører nok en engelsk racerbil, også kalt RACECAR. Merke og årsmodell er jeg mindre sikker på. At den er rød er imidlertid hevet over enhver rimelig tvil.

Jeg gleder meg til dine videre demonologiske beretninger! :-D

Nissemann sa...

Dette er artig! Det ligger ni kommentarer og venter, svar kan sendes inn (eventuelt endres) helt til jeg slipper mitt løsningsforslag en gang etter klokken 21. Så langt er det stor variasjon i både datoer og bilmerker, noe som selvsagt er dårlig nytt for den matematiske gåten og godt nytt for den kreative / verbale. :)

Simen sa...

Vi endrer dato som demonen ble sett til 20.02.2002 :-) Skulle gjerne sagt 30 februar, men det er dog ikke så mange dager i februar måned ;-)

Hilsen Elin og Simen

Elise Løvoll sa...

Tjuende februar totusenogto (jeg har ikke totall på pcen *ser stygt på katten*)

Og han kjører racecar (må innrømme at jeg jukset og googlet den). Bor i hule i en fjellside og kjører raserbil? Dagens demoner må være litt kulturelt forvirret..

Irene sa...

Spørsmål 1: sist gang ute: 20.02.2002. Leser du tallet bakover er det umulig at palindromet kan ha dukket frem tidligere. Grunnen til dette er at leser du 2009 (20.09.2009)bakover får du dag 90 i februar måned. Helt umulig. Leser du 2008 bakeover får du dag 80 i mnd, osv helt til 2002, dag 20 i februar. Februar har aldri mer enn 29 dager.
Spørsmål 2: Palindromet kjører en Honda Civic

Petunia sa...

Jeg må bare påpeke at du bør kun ha kaffe på termosen din når du er ute på tur, Nissemann. Sterkere saker er visst ikke godt for deg;)
For å løse mattegåten, har jeg tydelig ikke fått nok av sterkere saker!

vibeke sa...

Må jeg resonnere også nå!? Ikke nok med at man skal ha matematikken i orden, men plutselig skal humanioraen inn i bildet også? Du ække no humanioramann vet du, og matematikk er 1+1 og riktig svar, og ingen resonnement i verden kan gi riktig svar når svaret er der. Så det så. Men sist det var sånn palindromdato, det var 20022002. Det kunne ha vært 30022003, men ettersom februar er en slik 28 dagers måned, så er ikke det riktig svar. Kanskje er ikke mitt svar riktig i det hele tatt, men who cares, når nissemann har den beste quizen i hele hele verden.

Hva skal vel han Palidromdemonen med bil der han bor oppi ei li? I så fall er det en Morris Mini. Bare for at det er en tøff liten sak.

ArneA sa...

Nå har jeg nettopp lest Lucifers Evangelium så det får klare seg med demoner for en stund

Nissemann sa...

Det første påskeegget er nå lukket, her kommer mitt løsningsforslag. Jeg kaller det ikke fasit fordi du skal få krangle og diskutere hvis du mener jeg tar feil. Ikke det at det nytter, men du kan jo forsøke hvis du gidder…

Svar på matematisk nøtt: 20022002, altså 20. februar 2002. Dette er det eneste svaret som blir godkjent.

Resonnement: Årene 2009-2003 ville gitt datoer av typen 30.02 2003, 40.02.2004 osv - som altså ikke finnes. Men i 2002 er det en mulig dato. Og siden det maksimalt finnes en gyldig palindromdato i hvert år, må dette være den forrige gangen Palindromdemonen var ute og luftet seg.

Svar på verbal nøtt: Palindromdemonen kjører "a Toyota", men flere andre svar vil bli godkjent. Og fargen er ganske sikkert rød, modellen er enten en 2002-modell (kjøpt ny da han var ute sist) eller en pent brukt 1991-modell.

vibeke sa...

Halloooo!! Enn mitt svar da? La inn det før klokka 9. Jeg VIL være med #snurt

Nissemann sa...

Beklager, Vibeke... Du var havnet i en egen meldingstråd i gmailen min, har moderert deg nå - takk for påminnelsen!

Nissemann sa...

Oppsummerte poeng, jeg prøver å gjøre det kort:
Hildesjef, Simen (og Elin), Esquil, Saccarina, Harald og Irene: Full pott, 3 poeng og ledelse.

Moldeklev og Elise: 2 poeng for to rette svar, men ikke resonnement (les poengreglene).

Vibeke: 2 poeng for matematikkgåte og resonnement. Morris Mini er ikke et palindrom, men "Mini M." hadde blitt godkjent...

Refseth og Roger: 1 poeng for verbalgåten.

Ellers vil jeg kommentere følgende:

Simen: Du tenker bedre om dagen enn om natten. Flaks for deg at det er nesten 24 timers betenkningstid på hver gåte...

Saccarina: Glimrende verbalpalindrom med "ta i Fiat", godt jobbet!

Elise: Sånt skjer når du bor sammen med ville dyr.

Irene: Så søt du er når du ligger og grubler på matematikkgåter før du sovner... ;)

Klager, ros og bestikkelser kan leveres i kommentarfeltet.

roger'n sa...

slik går det når man har det travelt. Eg skulle berre gå ein ned fra 2003 til 2002, men havnet på 2001. Kordan det er mulig er eit påskemysterium for seg sjølv. Slikt må man nok berre leve med.

Nissemann sa...

Etterregistrering:

Jeg har fått et svar fra Sølve gjennom en annen kanal enn kommentarfeltet her, jeg godtar det og tar vurdering av det her:

Matematisk gåte
Løsningen bør være 03022020
Dette må være sist gang da alle de øvrige siste årene gir ikke-eksisterende verdi på dagens dato ( større enn 31).

Verbal gåte
Hva slags kjøretøy demonen har valgt er ikke lett. Siden vi får et hint om engelsk løsning tenker jeg som padler straks på "kayak", men noen protesterer vel på at dette er kjøretøy siden føret må være i det våteste laget.
Et annet forslag blir derfor "racecar". Et demon kan ikke ha noen sinke av et kjøretøy.


Beklager, ikke poeng for den matematiske gåten eller resonnementet, men 1 poeng for den verbale. Kayak - godt forslag! Jeg sjekket faktisk akkurat om "kajak" er lovlig stavemåte på norsk, men fant ut at det ikke var det...

Nissemann sa...

Etterregistrering 2:

Otto Asa har svart i kommentar på et annet blogginnlegg, men har også levert godkjente svar, full pott og 3 poeng på første egg.

Elisabeth Augusta sa...

Jeg håper denne nissemannen varer langt utover påske, men jeg har tallfobi, så matematiske gåter holder jeg meg helst unna.