7. april 2012

Påskeegg 4: Merkelig Bybaneegenskap

For femte påske på rad serverer jeg matematiske påskeegg med passe hardt skal. Et halvt dusin nylagte egg fra en frittgående hane. Gøy å lese, gøy å løse og ingen unytttig premie.


Jeg bor langs den (relativt) nye bybanetraseen i Bergen, og koser meg med den flotte banen. Parallelle spor, nummererte vogner og jevn avgangsfrekvens er en fryd! Jeg har solgt bilen og reiser nå kun kollektivt. Arbeidsgiveren min har kontorlokaler ved begge endestoppene til Bybanen (Byparken og Nesttun). Jeg disponerer en kontorplass begge steder, og har også fleksitid. Dette er et behagelig liv!

Jeg står opp når jeg våkner av meg selv om morgenen og rusler til bybanestoppet. Banen går hvert 5. minutt, og jeg går alltid på den første vognen som kommer - uansett hvilken retning den går. Vel fremme på kontoret starter jeg mitt arbeid med å utføre avanserte beregninger. Forleden dag leste jeg for moro skyld av loggen til nøkkelkortet mitt, og oppdaget at av 240 arbeidsdager i fjor hadde jeg vært på Nesttun ca 190 av dem.
Hvorfor går ikke bybanen like ofte i begge retninger?

Og bonusspørsmålet: Hvilket av vognsettene til Bybanen i Bergen liker matematikknerder best?

Denne oppgaven har jeg ikke skrevet selv, men lest i Illustrert Vitenskap for noen tiår siden. Jeg har skrevet den inn i en Bybane-rammefortelling.

Svarfristen er gått ut, men legg gjerne igjen en kommentar hvis du vil.
Les løsningsforslag, svar og poengberegning her.

1 kommentar:

Atle Smelvaer sa...

Jeg trodde det var restriksjon på at banen bare gikk hvert 5. minutt totalt for begge retninger. Tenkte først at de kunne gå med kortere intervall i forhold til hverandre og dermed øke sjansen på den ene, men slo det fra meg da jeg trodde det skulle stoppe en vogn hvert 5. min på holdeplassen.