5. april 2012

Påskeegg 2: Påskeharen sliter

For femte påske på rad serverer jeg matematiske påskeegg med passe hardt skal. Et halvt dusin nylagte egg fra en frittgående hane. Gøy å lese, gøy å løse og ingen unytttig premie.


I dag er det tid for påskeharens årlige visitt. Som så mange andre tradisjoner krever det en liten, men uvurderlig innsats av mannen i huset. Jeg tenker blant annet på juletreet, julenissen, sommerdekkene og storken. I dag er altså oppgaven å gjemme påskeeggene så godt at familien sliter med å finne dem, og Nissemor aller mest.

Men først skal jo påskeeggene fylles med diverse godteri, og jeg har handlet inn godteri i store mengder. Nå har jeg strødd alt utover kjøkkenbordet og talt det opp slik at fordelingen skal bli rettferdig. Men jeg fikk et uventet problem.

· Jeg fordelte alt godteriet i fem påskeegg, og fikk en bit til overs. Og sånt går jo ikke an.
· Jeg tok bort Nissemor sitt påskeegg og tenkte at hun skulle få småstein og gulrot i stedet, og fordelte godteriet i fire egg. Men jeg fikk likevel en til overs. Altså fremdeles umulig.
· Så jeg tok bort Nissebaby sitt egg også, siden hun strengt tatt er for liten til så mye godteri. Og så fordelte jeg snopet på tre egg. Men tror du ikke jeg fikk en til overs denne gangen også da?

Så da spiste jeg selvsagt en bit selv, slik at antallet skulle gå opp – uansett om jeg valgte tre, fire eller fem egg. Og mens jeg spiste denne marsipanbiten, tenkte jeg at dette var jo egentlig ganske rart. For antallet jeg startet med var jo ikke noe primtall, og likevel gikk ikke regnestykket opp.

Oppgave: Hvor mange biter begynte jeg med? Det holder med ett riktig svar.

Husk at du får ekstrapoeng for et godt resonnement.

Og bonusspørsmålet: Hvorfor liker ikke matematikknerder slagordet til sjokoladen Smil?

Svarfristen er gått ut, men legg gjerne igjen en kommentar hvis du vil.
Les løsningsforslag, svar og poengfordeling her

Ingen kommentarer: