1. april 2012

Påskeegg 1: Lys på kaken


Velkommen til påskens første egg, i dette som blir femte og siste sesong av Nissemanns matematiske påskeegg.

I dag har jeg bursdag. Dagen feires med familien på Kanariøyene, nærmere bestemt Isla Pnarrr. Men hvor gammel blir jeg egentlig?

For 10 år siden var jeg halvparten så gammel som min far. Om 10 år er jeg dobbelt så gammen som min sønn. Og om 20 år er jeg like gammel som min kone. Da klarer du sikkert å regne ut alderen min.

Ikke? Nei, du trenger nok én opplysning til. Min far er nå fire ganger så gammel som min sønn. Så da vet du sikkert hvor mange lys det er på kaken min i dag.

Og bonusspørsmålet: Kan du et annet navn på den øyen der jeg er i dag?

Poenggiving:
  • Ett poeng for riktig svar på matematikkoppgaven
  • Ett poeng for et godt resonnement eller forståelig utregning
  • Ett poeng for godt svar på bonusspørsmålet
Edit:
Dette var selvsagt bare tull. Oppgaven kunne ikke løses, og den teller ikke i årets Påskeegg-konkurranse. Det eneste som var logisk, var bonusspørsmålet. Isla Pnarr er selvsagt et anagram for Aprilsnarr.



Det første påskeegget inneholdt visst en nissemann... :)

Gratulerer til Atle og Marianne, som var eneste med riktig svar i løpet av dagen. Og velkommen tilbake på torsdag for det første av fem EKTE påskeegg. :)

Ingen kommentarer: