29. august 2009

Ugler i mosen

Ugler er artige fugler. De skiller seg ut fra de andre fuglefamiliene ved sitt spesielle utseende, og er umulige å blande sammen med andre arter. De har helt spesielle egenskaper, og en egen plass i vår kultur og folketroen.

Uglene er smarte fugler, tenker du kanskje. Men det er ikke sant. Kråkefugler er smarte, mens uglene "bare" har skarpe sanser. De ser godt i mørket, og har god hørsel. Jeg har hørt at ei snøugle kan høre ei mus under snøen på 500 meters avstand, og at den flyr lydløst og lokaliserer musa før den slår klørne gjennom snøen. Tipper den musa ikke dør av klørne eller nebbet, men av sjokket...

I Ole Brum-fortellingene er Ugla en klok innbygger i hundremeterskogen.

Universitetet i Bergen har ei ugle i logoen sin, men det burde kanskje heller vært ei kråke?



I gamle dager trodde man at vår største ugle, hubroen, var dødens budbringer. Hørte du en hubro, betydde det at noen skulle dø den natten.

Jeg har vært heldig og sett ugler flere ganger. Da jeg var guttunge fant vi ei ugle som fløy på en vegg om igjen og om igjen. Dette var i flombelysningen utenfor en fabrikk. Uglene ser best i mørket og på nært hold, så her klarte den ikke å navigere. Vi holdt en paraply foran uglen, og den hoppet oppå og vaglet seg der. Så bar vi den rundt et hjørne til en mørk side av bygningen, og da lettet den og fløy avgårde i natten.

En kveld for noen år siden så jeg ei ugle i hagen vår. Jeg snudde meg for å vinke til Nissemor at hun skulle komme og se. Da jeg snudde meg tilbake, hadde uglen lettet og kom flygende lydløst mot meg. Den lyse undersiden av ugla skremte meg skikkelig, så jeg har en viss ide om hva mus føler rett før de blir uglemat.

Jeg var lærer på en liten øy for noen år siden, og der hekket det hubro. Flere ganger hørte jeg dem om natten, ene gangen tror jeg den sto oppå mitt eget tak. En annen gang gikk jeg ut for å se etter den. Da jeg stakk hodet rundt hushjørnet, ble ugla stille. Jeg så den i en telefonstolpe rundt hundre meter unna, i klar silhuett mot nattehimmelen. Og den hadde altså oppdaget mitt lille hode på hushjørnet. Jeg tok et skritt frem, og uglen lettet og forsvant lavt langs bakken.

Tidligere i uken kom det en pakkelapp i postkassen min, med avsender dnort. Jeg skjønte jo at det var ugler i mosen, og det var det jo også. Ei flott Pajala-ugle! Hvis du har lest "Populærmusikk fra Vittula", har du lest om Pajala i svensk Lappland. Og fra min bloggvenn i Finmark har jeg nå fått et flott eksemplar. Tusen takk!

15 kommentarer:

Petunia sa...

Jeg digger ugler, men jeg digger ravn mer, så det betyr kanskje at jeg er litt smart i alle fall;)
Ugler er jeg vokst opp med - om ikke akkurat ugler i mosen. Du vet jo hvor jeg tråkket rundt i mine barndomsår og kattugle og hubro har vært en del av naturen rundt meg.
Her jeg bor nå måtte vi sage den det treet som stod nærmest huset for noen år siden. Det var nattjobben til en ugle og sitter der og hoje hver natt. Det gjorde ikke meg noe, men min man ble gretten av det og det vil man jo ikke ha noe av.
I Stavanger håper de jo å få god hjelp av ugler.
Visste du forresten at jeg var en av de første i området her som registrerte Kvartbekkasin og Kvinand. Da jeg ringte til en fyr som drev seriøst og registrerte slike ting, trodde han meg ikke. Joda, kvinender kom innom på vei nordover, men var her ikke lenge (noe jeg kunne avkrefe) og kvartbekkasin fantes her ikke overhode. Jeg ba han da ta en tur opp til meg for jeg hadde nemlig en - i fryseren. Han ble skikkelig sur da jeg sa at katten kommet hjem med den og at jeg hadde observert disse lenge i det aktuelle område, men hadde trodd det var myrsniper eller lignende siden de fløy bort så fort. Nå da jeg hadde fått mulighet til å studere den på veldig nært hold, så så jeg hva det egetlig var.
Han var på døren min løpet av få timer. Hehe!
Begge disse fakta ble det lagt vekt på da man planla et eventuelt nytt bossdeponi her i området ved Langevann (bak Håniken og foran Blåfjellet (Flåfjellet). Vi kjempet med nebb og klør, var på tv og greier og det beviste at det lønner seg å kjempe for det man har kjært.
Ha en fin lørdag!
Jeg skal innom jobben nå og kjøpe impregnering til regntøyet!! Ser ut som vi kan trenge det denne helgen. Skulle egentlig til byen og ta bilder, men det får vente!

Nissemann sa...

Du er jo helt fuglegal jo! Kvartbekkasiner i fryseren? Synd du ikke fant en dobbeltbekkasin, den blir du jo åtte ganger mer mett av...

Dnort sa...

Ja, så kunne du tatt en kopp mokkasin til...

Bra lappugla kom fram. Var litt i tvil om adressen.
Værsågod!

Nissemann sa...

Ugla er hjertelig til stede i nissehjemmet. Lurte faktisk på å bygge om en gammel postkasse til fuglekasse, for å leve opp til det gamle "ugler i postkassen"-ordtaket.

Dnort sa...

Ugler i postkassen?
Ikke hørt det uttrykket. Men, et hjem trenger den jo. Hu-huuu...

Marina sa...

Logoen til UiB er en ugle nettopp fordi den ikke er like smart som kråker. Nemlig!

Nissemann sa...

Og hvem har da en kråke i logoen? Jeg kom forresten på at Odin hadde kloke ravner som "rådgivere", og Petter Smart har vel også noen kråkefugler i tenkehatten sin.

Dnort sa...

Ellers er det et lite kjent fakta at det norske uttrykket "ugler i mosen" stammer fra det danske uttrykket "ulver i mosen". Og der betry "mose" myr.

Anonym sa...

Nemlig, Dnort. Her er det nok ulver det er snakk om. Men de er jo også fine dyr.

Unknown sa...

Ja ugler er kule. Vi skvatt ganske mye da det plutselig satt ei svær ugle i hagen til mine foreldre i byen. Satt på gjærdet og kikket inn av kjøkkenvinduet. Stilig.

Dette var en artig blogg. Må prøve å følge med her. Legger deg til på listen min jeg.

Nissemann sa...

Jeg tror faktisk at "ugler i mosen" stammer fra Sverige, der "ugle" er et barneuttrykk for tykk pølse. "Ugler i mosen" betyr faktisk pølse og potetstappe. Men det er bare noe jeg tror, altså...

Og hvis TurboLotte har tenkt å følge med her, får jeg kanskje prøve å blogge litt oftere... :)

Nissemann sa...

Det er flere som har fått ugler i "postkassen", i følge bt.no

Ellen sa...

For ikke å glemme NRK's Ugler i mosen!!Genialt barne TV synes jeg..

Anonym sa...

I wish not concur on it. I assume polite post. Expressly the designation attracted me to read the whole story.

Anonym sa...

Nice fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.