16. februar 2009

Hotte streker, topp 5

På tide å prøve litt blogging igjen - det har blitt lite av det. Denne gangen skylder jeg på flytting, julefeiring og jobbytte, men det har vel også litt med motivasjon å gjøre.

Jeg begynner forsiktig, og gir deg en topp 5-liste over hotte streker, altså tegneseriedamer som jeg drømte om i min ungdom. :)


1. Månestråle

Ingen over, ingen ved siden. Du og jeg, Månestråle... Vi skulle bodd i en tipi ved elven, ridd (hester altså) og jaktet på skurker. Og kost oss rundt leirbålet hver kveld...

Bakgrunn: Månestråle var en av Kiowa-høvdingen Sølvpilens nære "medarbeidere". Det siste medlemmet i trioen var blekansiktet Falk, og pumaen Tinka var aldri langt unna. Sølvpilen hadde blått hår og gode diplomatiske evner.



2. Betty

Betty var en god nummer to. Etter en lang dag i krigen med kårde og pistoler med munnlading, skulle det bli fantastisk å komme "hjem" til vertshuset til Betty. Hun serverte andestek til meg og mine venner (Triste Gufas og Mister Bluff), og kanskje det ble en liten smakebit til Flok også?

Bakgrunn: Kaptein Mark var helten i Præriebladet. Han kjempet mot engelskmennene i den amerikanske frigjøringskrigen, og tok nok en og annen røver også. Helten hadde vaskebjørnlue (type Davy Crockett), trange bukser og hest. Han også...

3. Sala Palmer

Sala kunne slå fra seg hvis det ble nødvendig. Skjønt, med en mann som Fantomet og med alle hans Bandarer til å forsvare seg i hodeskallegrotten (eller på Eden eller i Tåkefjellene for den saks skyld), var nok hennes selvforsvarstrening mest for å holde formen. Og for en form... Hun var OL-vinner i stuping, og kunne også skyte.

Bakgrunn: Det nåværende Fantomet er nummer 21 i rekken. Hans forfar for 400 år siden avla en ed om å kjempe mot sjørøvere og annen urettferdighet, og det har slekta drevet med siden den gang. Alle som en har dødd i kamp i den blå trikoten, for så å bli avløst av sin sønn. Jeg lurer bare på hva som ville skjedd om en av dem bare fikk døtre...

Og Fantomet har en hest, han også...


4. Modesty Blaise

Egentlig var hun litt for skummel for meg. Skurkebakgrunn og moderne hemmelig agent. Men av en eller annen (mystisk...) grunn havner Modesty på listen min...

Bakgrunn: Modesty var den kuleste serien i Agent X9. Hun var foreldreløs og hadde en ganske broket bakgrunn, men hadde nå trukket seg tilbake til et liv i luksus - og i det godes tjeneste. Verken Modesty eller hennes venn hadde hest - merkelig...



5. Frøken Fryd


Dette var dame det... Men altså litt for flat (i overført betydning) til å havne høyere opp på listen. Som sekretær fungerte hun helt sikkert flott - jeg tror hun behersket touch-metoden...

Bakgrunn: Frøken Fryd var sekretær for General Halvspenn i Billy-stripene. Hun var leirens store sex-symbol, og de menige la ofte turen innom generalens kontor for å flørte litt med Frøken Fryd. Plakaten som kom med bladet rundt 1990 prydet innsiden av garderobeskapet mitt - med Frøken Fryd i fullt utbrett...

* * *

Det var min liste. Hvordan ser din "hotte streker"-liste ut? Jeg håper jeg får se både mannlige og kvinnelige lister.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er imonert Nissemann! Jeg kjenner bare til max to av disse damene. Men jeg var mest ute i skogen å klatret i trørene. Kjenner jeg deg rett, så leste du tegneserie mens du bar å klatret i trærene, jf. friluftlivtur i 1. klasse på gymnaset.

Anonym sa...

Oi, her ble mange skrivefeil! Beklager, men jeg er ikke så god til å lese og skrive, jeg klatret mest i trærene........

Nissemann sa...

Jo takk, jeg klatret faktisk i trærne sammen med deg på den tiden... Men jeg hadde vel noen av disse damene i sekken på den berømte skituren til Høgabu i 1991. :o)

Petunia sa...

Ja, Månestråle synes til og med vi jenter var hot og når vi var ute og lekte blekansiket og rødhuder, så var det om å gjøre å være henne... Men det kom jo litt an på hvem som ble Sølvpilen også da. Hvis det ikke var en av de kjekke gutta, så kunne man lett finne på å gi Månestråletittelen fra seg;)
De andre damene har jeg ikke noe forhold til. Utenom frøken Fryd da, men henne vil jeg ikke være....

Anonym sa...

Tror du har fått med de fleste. Dolly Duck har vel aldri fått blodet til å pumpe. Magica fra Tryll kanskje...

Nissemann sa...

Jeg tenkte faktisk på både Dolly og Magica, og Klara Ku også. Kanskje det har noe med skoene og håndveskene å gjøre? :)

Men Minni hadde selvfølgelig slått dem... ;o)

Anonym sa...

For mitt vedkommende måtte jeg satt Modesty Blaise på toppen her altså. Hun råkket bolle!

Nissemann sa...

Da har du plassert deg i den tøffeste enden av skalaen. Selv om jeg synes både Betty, Månestråle og Sala Palmer er ganske tøffe de også...