29. juli 2008

Hvorfor har ikke hjerter konge bart?

Sommerferie kan være mange ting, både aktiviteter og avslapping. Selv har jeg slappet av med litt tankespinn rundt kortstokkens mysterier. Det begynte med en setning jeg leste på en videresendt mail om trivia-kunnskap, "I en kortstokk er det kun hjerter konte som ikke har bart". Dette måtte jeg selvsagt sjekke ut, og det har stort sett vist seg å stemme. Men jeg fant flere fakta som i stor grad har holdt vann, sjekk denne listen mot billedkortene i en kortstokk:

1. Alle kongene har bart, unntatt hjerter konge.
2. Alle ser over sin høyre skulder, unntatt de tre sparene og kløver knekt
3. Alle er avbildet i halvprofil, unntatt hjerter og spar knekt og ruter konge.
4. Alle kongene har sverd, unntatt ruter - som har øks. Hjerter holder sverdet bak hodet.
5. Spar knekt holder en vridd dings i hånden.

Denne listen har stort sett holdt mål, med noen få unntak. Jeg vil gjerne at du sjekker en kortstokk og legger inn en kommentar. Kanskje jeg kommer med noen oppfølgende fakta og linker også, jeg har nemlig googlet litt for å finne forklaringen på mysteriene..

Her er to av kortstokkene jeg har sjekket i sommer:




Takk til Hanne og Harald for inspirert sammenligning av kortstokker på en trivelig hyttekveld i Kragerø!
Posted by Picasa

10 kommentarer:

Anonym sa...

Igjen er du dårlig innflytelse, det er like før du må av rss feeden...

*motstå motstå motstå trangen til å sjekke alle kortstokker i huset*

I can do it :)

Anonym sa...

Hmmm. I en av mine kortstokker har også hjerterkongen bart. I samme kortstokk kikker alle sparpersonene og ruterknekt over høyre skulder. Resten kikker til venstre. I tillegg til hjerter- og sparknekt er ruterkonge avbildet i full profil, Resten i halvprofil. Stemmer det med kongesverd/-øks og vridd dings for sparknekten.
Husets andre kortstokk er spesialdesigna for arkeologisk museum i Stavanger og har ikkeno av tradisjonelt korststokkeri over seg i det hele tatt.
Så her ble det bomtur for standardiseringsspekulasjonene dine. Sorry ;-)

Nissemann sa...

Minneapolise: Du må sjekke. Du bare må. Jeg vet det, jeg husker hvordan det gikk med påskenøttene. Det husker du også. Du bare må.

Ståle: Sikker på at vi ikke er enige om hvilken skulder de kikker over? Hvis noen ser til venstre på et bilde, ser de jo over sin høyre skulder... Så bortsett ifra hjerterkongen sin bart (det finnes flere avvik på det punktet) tror jeg vi er enige.

Anonym sa...

Jeg bøyer meg i støvet. Selvsagt har du helt rett. Det er nok varmen som har kokt mitt logiske sinn :-) (ikke at det noen gang har vært så overveldende...)
God og velfortjent kveld ;-)

Anonym sa...

Alle mine bildekort har bart nå. Selv damene!

Anonym sa...

Søstrene mine og jeg har mange teorier om dette, bare at vi har utgangspunkt i «Hvilket bildekort er kjekkest?»

Diskusjonene går da på om det er Ruterknekt som er kjekkest, siden han heller ikke har bart, eller om det er Sparknekt som er heitest siden han har bart.

Og ja, systemet ditt stemmer på kortstokken min.

Anonym sa...

Jeg er klok av skade. Eventuelt hjelper det å bare være hjemom for å sove noen timer hver natt. Men jeg har ikke åpnet en skuff en gang. Så det såh! :)

Anonym sa...

Jeg jobber med saken og tror at jeg har funnet en liten sprekk i din teori...

Nissemann sa...

Sprekken til Simen var interessant, jeg oppfordrer alle til å ta en titt på den. :) Men teorien står ganske stødig likevel.

Dokumentasjon kommer når dere har fått grublet, studert og diskutert litt mer.

Petunia sa...

Oj, du har må jammen hatt en kjedelig sommer....jeg har ikke hatt tid til å sjekke noen kortstokk...eller tid kanskje, men det har vært alt for varmt til å bry hodet med slikt.
Nå derimot, når høstmørket ligger på lur, så er man klar for slikt.
Jeg fant en Stoke (fotballklubb som min mann visst liker)kortstokk og fant følgende:
Alle kongene har bart.
Kun spar konge ser over venstre skulder.
Alle kongene holder et sverd bortsett fra ruter konge som har fått låne en øks. Alle kongene holder våpenet sitt loddrett bortsett fra hjerte konge som klør seg i bakhodet med sverdet sitt.
Hjerter knekten har ikke bart...de andre tre har (sikkert ikke kommet i puberteten enda). Dessuten vifter han med et blad foran sin egen nese...de andre har fått våpen. (kanskje make peace not war?)
Om dronningen er det ikke så mye å si bortsett fra at de ser kanskje litt snerpete ut. Men det ligger nok i genene.
Jeg vet ikke om denne kortstokken er helt pålitelig...det var som sagt en Stoke kortsokk
(og nå spiller de Premier League...Det er ikke til å holde ut:P
Mitt egentlige gode råd til deg:
Få deg en ordentlig hobby;)