11. mai 2008

Hvorfor vi egentlig feirer pinse

Pinsehøytiden var opprinnelig til minne om da Jesus var russ og dro til Kongeparken med en kamelkaravane. Men det året Jesus ble korsfestet, ble det ikke noe av det årlige gjensynstreffet for avgangsklassen hans. I stedet skjedde det noe som påvirker synet vårt på pinsehøytiden den dag i dag, men som kanskje ikke er så kjent som det burde være. Vi leser fra Evangeliet etter Bacchus, kapittel 15:

1 I tiden etter Jesu dødsfall og mislykkede begravelse, var det flere av disiplene som ble litt deprimerte. 2 Mange av dem hadde jo forlatt familie, arbeid og skjøger for å følge Jesus, og nå satt de tomhendte igjen. 3 De ble kjent med en annen gruppe som vandret mye rundt for seg selv. De var utlendinger i landet, og hadde reist fra et rike langt borte i øst for å dyrke jorden i Jerusalem. 4 Den nye gruppen var hyggelige og gjestmilde, og lot disiplene bo i ett av husene som de leide.

5 Så var det en kveld noen av disiplene satt på taket. De hørte på reggae og røkte pipe, og hadde en fin stund sammen. 6 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 7 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 8 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne.

9 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 10 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 11 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 12 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.»

13 Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: 14 Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord! 15 Disse mennene er ikke fulle, slik dere tror. Det er jo bare den tredje time på dagen.

16 Men her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel:

17 I de siste dager skal det skje, sier Gud,
at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker.
Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord,
de unge skal ha syner,
og de gamle blant dere ha drømmer.

18 Selv over mine slaver og slavekvinner
vil jeg i de dager øse ut min Ånd,
og de skal tale profetisk.


Det er mange som sliter litt med å få tak i pinsens budskap. Kanskje kan denne teksten kaste nytt lys over saken?

Nissemann har tidligere kastet sitt mystiske og mytiske lys over jol, påske, 17. mai, pølse og St. Hans.

9 kommentarer:

Avil sa...

Haha, og eg som heilt oppriktig søkte litt pinseinfo.

Anonym sa...

he, he...
Hadde farmor fremdeles levd og lest dette,tror jeg hun hadde oppsøkt deg og vært voldelig for første gang i sitt liv (men hun opplevde (heldigvis) aldri dette og har følgelig aldri vært voldelig (tror jeg))

Nissemann sa...

Avil: Ja, det er mange som søker kunnskap om den rette tro i våre dager. Den åndelige hungeren er stor. Velkommen til Nissemann...

Simen: Din farmor var nok en flott kvinne, men husk hva vi sa på gymnaset: Bedre med en venn i påsken enn 10 pinsevenner... :)

(Forøvrig har jeg bare skrevet de fem første "bibelversene", de 13 siste er hentet ordrett fra Apostlenes gjerninger, kapittel 2)

Anonym sa...

Haha. Og eg kjente att apostelgjerningane på slutten der, men dei vart heilt annleis med din start :) Bra :)

Anonym sa...

Å, var det sånn det var? Det sa ikke læreren min :-)

Anonym sa...

Det jeg begynner å lure på nå nissemann, er hvor lenge du har teknt at pinsen skal vare.. har du tenkt å skrive om HELE hostorien?

Anonym sa...

Det er bare å innse
Nissemann er nok på Finse
for å feire pinse.
Og da blir bloggen som en stav uten trinse...

Nissemann sa...

Takk for tilbakemelding, fra fire trofaste bloggvenner, med både dikt og humor. Jeg har akkurat overtatt en by til... Og Simen, gratulerer med over 400 poeng!

Anonym sa...

Beklager skriveleifene i siste kommentaren min, men jeg er så opptatt med tribalwars..... jeg har akkurat funnet en kobbergruve.