11. juli 2007

Trist at den ble lagt ned

Vi kjørte forbi en spennende butikk i går. En dagligvarebutikk som selger "serrano-skinke, chorizopølser, franske ostar og et velassortert utval av olivenolje og balsamico-eddik". Den har vært der i et år, men nå sto det "OPPHØRSSALG" i stedet for "Kaffebar" på skiltet langs veien. Trist, tenkte jeg, det var en kjekk butikk å ha i nærheten. Selv om jeg aldri har handlet så mye som en kroneis der.

Nissedatter og jeg var på sykkeltur sist søndag, og jeg hadde lyst til å svinge innom Bergen Gocart-senter for å titte. Det hadde sikkert Nissedatter likt. Men de har akkurat avviklet driften, vi var en uke for seint ute. Synd, sa Nissemor, det er jo gøy med gocart. Selv om ingen av oss har vært der på fire-fem år.

Tidligere i uken var det et intervju med en bergenser i Bergens Tidende. Samtalen gikk omtrent sånn:

- Når handlet du sist på Torget?

- Mener du Fisketorget? Å nei, det er lenge siden. Iskrem i kiosken, gjelder det? Nei, jeg vet ikke om jeg noengang har kjøpt fisk der. Men jeg synes det skal bestå.

Det sukkes ofte om fraflytting fra bygde-Norge og fra våre nordligste fylker. Mange som sukker, har selv flyttet. De vil gjerne at bygdene skal bestå, de vil bare ikke bo der selv.

En skomaker holder til på mitt lokale kjøpesenter. Jeg tror jeg skal levere inn et par sko til ham en dag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Far min var landhandler, så jeg kjenner igjen den situasjonen...
Som en av de potensielle kundene til fisketorget, go-cart senteret mm. er det vel også din skyld når de må legge ned?
Eller skal vi bare rope: "Hurra for markedsmekanismene. De fungerer!"

Nissemann sa...

Butikker kommer og butikker går, det handler om marked og lønnsomhet. Jeg "tar ansvar" for de butikkene jeg selv trenger, ved å legge igjen penger der av og til. Resten får andre besørge. Fisketorget inkludert...