20. januar 2007

Guds vekkerklokke

- en slags aftenbønn



Nå er det på tide å legge seg, gud. I morra er det tidlig opp!

Jeg skjønner at du har det travelt. Hele uka er det klaging og mas fra alle mulige folk. Jødene klager på muslimene, det samme gjør de kristne, og muslimeme klager på alle sammen. Så blir det endelig helg, og du gleder deg til noen rolige dager.

Men sånn blir det altså ikke. Først er det muslimene som starter sin fredagsbønn akkurat idet du forlater kontoret ditt. Og så må du feire helg med dem. Dagen etter er det jødene som feirer sabbat, og ny fest. Så ser du frem til en virkelig hviledag. Men neida...

Søndag klokka 10 ringer vekkerklokka. Jeg forstår at du er trøtt, og trykker på slumre-knappen. Kjøper deg en ekstra halvtime. Så er det ny ringing klokken 10:30. Slumre igjen, deilig å drøye det litt om søndagen. Men klokken 11 er det ingen bønn - eller kanskje det er nettopp det det er?

Så derfor, gud, jeg forstår at du er trøtt. Men kan du ikke enten legge ned et par religioner, eller i hvert fall overlate noe av ansvaret til junior? Det er tøft å ha lederansvar sju dager i uka, jeg er litt bekymret for deg.

Og så er jeg passe lei av å høre vekkerklokka di ringe tre ganger hver søndag morgen!

Ingen kommentarer: