6. april 2015

Påskeegget 2015 oppsummert

I påsken er det noen som finner frem kladdepapir, kalkulator eller Excel for å knekke matematiske eggeskall. Jeg har vært på hyttetur i fjellområder uten mobildekning, og stolt på planlagt publisering på bloggen, moderering av kommentarfeltet og varsling til Facebook via ifttt.com (LINK). Og da jeg kom hjem, var det gledelig mange svar på oppgavene. Veldig kjekt og motiverende!

Løsningsforslag og poengberegning ligger som kommentar på hver oppgave, her er årets resultater oppsummert:

8 poeng, full pott og stolte som haner:
Andreas og Liv Marit
Harald
Line


Premien er retten til å bruke dette bildet i presentasjonen av deg selv (selv om det kanskje ikke er noe å sette på CV'en):




7 poeng, bra verpet og bare litt hønsete i tankegangen:
Circus Ingvardo
Elin Helen
Esquil
Olaf
Per Arve
Sverre

5 poeng eller mindre, forvirret som nyklekte kyllinger:
Christian
Hilde
Minneapolise
Roger
Trond


Når det gjelder lærerstudenter og strykprosent i matematikk, så vil jeg også kommentere litt. De fire utvalgte oppgavene er ikke spesielt vanskelige, og de er heller ikke valgt ut for å vise hvor vanskelig matematikken er på lærereksamen. Såpass bør fremtidens mattelærere klare. Så kan vi heller ta en diskusjon om det virkelig er sånn at en person ikke skal få bli lærer hvis de har problemer med matematikken. Eller med rettskrivingen. I Norge har vi en tradisjon for allmennlærerutdanning, mens andre land har valgt faglærere med fordypning i færre fag. Ikke la matematikkproblemer stoppe deg hvis du vil bli lærer - men velg riktig lærerutdanning.

Og kanskje er ikke lærerstudentene så dårlige i matematikk som avisoverskriftene vil ha det til heller...


La gjerne kroppen forfalle med sofa og marsipan i påsken, men hold for all del hjernen i form! Velkommen tilbake neste påske.

Ingen kommentarer: