22. august 2006

Osten på bildet er ingen ost



Osten på bildet er ingen ost.

Les første setning en gang til.

Dette er vel en språklig "catch 22", eller en selvmotsigelse? Jeg fortsetter med en til: Osten jeg spiste på pastasausen i går, var ingen ost. Den var derimot et samrør av skummet melk, palmeolje og potetstivelse. Æsj!

Det er noen år siden jeg oppdaget rimelig ferdigraspet ost i butikkene. Ikke Tine sin til 120 kroner kiloen, men Coop Extra og First Price sine rimelige til halve prisen. Spare penger samtidig som jeg slipper å raspe ost hver lørdagskveld? Ja takk!

I dag kom altså "nyheten" om at jeg har blitt lurt. Grundig lurt. Dette er ingen ost laget av melkefett, men derimot et ekkelt substitutt som er mye rimeligere å lage. Ingen av produsentene vil innrømme at de har økonomiske baktanker med å lansere disse produktene, men det er vel ingen som tror dem.

Jeg sjekket forresten på min lokale Coop da jeg var innom i dag. Pakken med "Coop Extra Revet Ost" heter nå "Coop Extra Revet"... Revet hva da? Gulerot? Seil?

En av osteprodusentene uttaler til og med følgende i Aftenposten: "I merking av denne osten forholder vi oss til regelverket. Det står ikke ost på produktet." Men han bruker altså selv ordet ost om noe som ikke er ost...

Nei, min edamer og herrer: Vend om og søk osten der den er å finne!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hva blir det neste? Melk som ikke er melk? Brød som ikke er brød? Verst av alt.. snop som ikke er snop? Huff for en tanke!

Anonym sa...

Det er mye ost som ikke er ost. Ta f.eks. osten du kan få på mannens genitalia...

Nissemann sa...

Kjetil: Snop som ikke er snop er gammelt nytt, for eksempel blått snop. Salmiakk er et annet eksempel. Snop må være laget av melk og kakaobønner, alt annet er jo substitutt...

Nissemann sa...

Dnort: Snabelost ja. Har en tube med den i kjelleren. (Kan blogge et bilde hvis du ikke tror meg...) Hør på denne historien:

På fest kommer guttegjengen inn på temaet snabelost. "Tommy", en av gutta, ler godt med. Dama hans, "Janne", sier at hun ikke helt forstår hva vi snakker om. Så ser hun på "Tommy" og sier: "Er det... Sånn som... Åja..."

Priceless...

Anonym sa...

Urk!

Nissemann sa...

Ja, urk til både "Tommy" og "Janne" (nå gift) og til tuben i kjelleren...

Marina sa...

Men den sorten selger de jo ikke på Coop? Er vel ikke billig nok, går jeg ut fra!

Nissemann sa...

Kanskje de har det på Coop, de reklamerer jo med "litt ditt"...