21. mars 2009

Viktig debatt i mediene

Det pågår en viktig debatt i mediene i Bergen for tiden. Det dreier seg nemlig om dette:



Ulriksbanen har gjennomgått eierskifte og oppussing, og de nye vognene har feil farge. Dette bruker BA mye spalteplass på, gjennom en avstemming om fargevalget på ba.no. NRK Hordaland viste også god journalistisk teft da de brukte sendetid på dette fredag ettermiddag.

Det mest interessante synspunktet som kom frem, var jo "Di må ikkje forandre på fargene, di må vere rø og blå, sånn så di alltid har vært". Takk for at du ringte inn...

Samtidig har Medieforvaltningen gitt avslag på Kystradioens søknad om å fortsatt drive lokalradio, og gitt konsesjoner til 21st Century, Radio Metro, P4, Radio1 og NRJ. Enkelte mener at dette bidrar til en forflatning av radiotilbudet i Bergen. Ja, tenk om noen av dem kunne ta opp slike viktige saker som BA og NRK Hordaland...

Forøvrig mener jeg at fargene fortsatt bør være rød og gul. Ikke fordi de alltid har vært det, men for å hedre våre to siste seriemester-lag i Bergen: Brann (fotball, herrer, 2007, røde drakter) og Fyllingen (håndball, herrer, 2009, gule drakter). Begge vant for første gang på over 40 år, og på den måten kan slagordet bli:

"Ta banen til fjells. Oppturer og nedturer i rød og gul drakt"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har aldri vært i Bergen, men jeg er en kløpper på opp- og nedturer.

Godt å se deg igjen, Nissemann!

vibeke sa...

Verdens viktigste debatt. Helt sikkert.
Jeg går ikke opp i de vognene, om de er gul eller rød eller blå eller rosa.
Ellers så venter jeg store ting fra deg på påskefronten. Da skal det være full guffe her på bloggen med påskenøtter, vet du.

Nissemann sa...

Ah, to av favorittdamene mine - så deilig det er å blogge! :)

Mona: Jeg har vært her hele tiden, det er du som har vært borte i et år. :D

Vibeke: Påskenøtter er en tradisjon, planleggingen er godt i gang og to av gåtene er så godt som klare - en med et snev av sosialantropologi og en godt innenfor biologisk matematikk. Så ikke reis på hytte uten internett, sees på de røde dagene!

vibeke sa...

Hehe - du kan få sagt det :-)
Biologisk matematikk høres villt ut. Ingen hyttetur på meg. Jeg skal kaste meg over oppgavene.

Nissemann sa...

Rettelse: Det blir to om biologisk matematikk. Vi må innom både italieneren og østerrikeren sine smarte tallrekker. :D

"Du kan få sagt det" - en annen av bloggens lesere ga meg "Du kan få sagt det-prisen" for nokså nøyaktig ti år siden. Godt at evnene ikke er helt borte enda...

Dnort sa...

Akkurat nå sitter jeg og konstaterer at Lene marlin har lgt på seg en god del...
Nei, klarer ikke opparbeide noe engasjement på fargevalg på taubaner.
Nærradio derimot! Der har jeg vært og jeg vet at det gjøres mye bra arbeid i lokalradioene av engasjerte mennesker. Standardiseringen av nærradioene er et alvorlig problem og folk trenger å få alternative synsvinklinger på nyhetene.

Nissemann sa...

Takk for info om Lene Malin, Nissemor så det samme - jeg trodde det var ungene som hadde slått TVen over på widescreen...

Så du har også vært i nærradio - kanskje det er der vi har blitt bitt av tøysebasillen? For mye radioaktivitet er jo ikke sunt, vet du...

Lokalradioen jeg jobbet i for 13 år siden hadde også nyheter. De ble lest opp fra lokalavisene. Så mye for "alternative synsvinkler"... :)

Dnort sa...

He, he, hadde litt høytlesning vi også.
Ellers lagde vi en masse reportasjer rundt om i kommunen og intervjua politikere og andre i studio og på telefon.
Var nok her de alternative synsvinklene var mulige.

Programposten "Radio Banan" som jeg bl.a. var med på, ble lagt ned fordi vi var litt for tøysete. Den strengt religiøse redaktøren kunne la oss fortsette å forkvakle unge sinn med "tullpratet vårt".