30. juli 2006

Moss på tabelltopp!

Sommerferien ble blant annet tilbrakt i Moss, og lokalavisen ble lest hver morgen. En dag var det en sjetteklasse som hadde laget en dobbeltside, et glimrende tiltak både for elevene og for avisen. En av artiklene het "Min drømmetabell", og handlet om hvordan elevene ønsket at fotballtabellen skulle se ut noen år frem i tid. Såvidt jeg husker, så den slik ut:

1. Moss
2. Ettellerannetlag
3. Hvemsomhelst
4. Tilfeldiglag
5. Herstoddetetnavn

(...)

11. Harglemthvemdetvar
12. Hervardetetlag
13. Huskerikkehvem
14. Rosenborg
15. Hervardetvisstnoenogså
16. Brann

Hva vil jeg med denne historien? Klage på at Brann var ønsket på sisteplass? Nei... Klage på at Rosenborg sto høyere enn Brann? Ikke det heller... Men derimot: Nå må Moss komme seg opp i Tippeligaen igjen, slik at den oppvoksende generasjon lærer seg at det handler om å vinne Eliteserien, ikke å rykke opp fra første divisjon!

(Oi, 18 dager siden forrige post... Skjerpings!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Synes det er en smule suspekt av lærerne å la elevene bruke verdigfull skoletid på ønsketabeller.

De som er interessert i sånt gjør ikke annet på fritida likevel og ingen av dem trenger å lære noe som man likevel får trøkt hodet fullt av hver gangman slår på TV2.

Nissemann sa...

Det kan finne sted mye god læring med utgangspunkt i f.eks. fotball. Jeg har brukt tabellen i eliteserien som eksempel i matematikk, og latt elevene regne ut ny tabell med utgangspunkt i siste serierunde. De har også brukt regneark for å lære om formler, ved å legge inn en poengformel som gir tre poeng for seier og ett poeng for uavgjort, og som summerer antall seire, uavgjorte og tap for å finne antall spilte kamper. Ikke så dumt, egentlig... Det betyr ikke at elevene lærer om fotball, men at de lærer regning ved hjelp av fotball.