26. juli 2007

Synske evner



Prinsesse Märtha Louise står frem som synsk og sier hun kan ta inn stemninger fra andre mennesker når hun møter dem. Førsteinntrykk, pleier jeg å kalle det for. Nå skal prinsessen starte skole for å lære folk å komme i kontakt med engler og sin egen kraft. Her er det mye å ta tak i...

Å snakke med engler har lang tradisjon i den kristne tro. I evangeliet etter Lukas, første kapittel, står det om to episoder. Og det er ingen hvem-som-helster som er omtalt: Sakarja, far til Johannes døperen, og Maria, Jesu mor. Hvis de kunne snakke med engler, hvorfor skal ikke Märtha Louise kunne det samme?

Healing og håndspåleggelse har jo også røtter i Bibelen. For eksempel la Jesus hendene på øynene til en blind mann, og han fikk synet tilbake (Markus kap. 8). Ikke bare Jesus heller, men en disippel som het Ananias gjorde akkurat det samme (Apostlenes gjerninger kap. 9). Så hvis de kunne, hvorfor skal ikke Märtha kunne det? Vi snakker tross alt om statsreligionen vår.

(Forøvrig mener jeg at alle som påstår at de kan utføre mirakler, kan få begynne med å krysse en fjord til fots. Når de har gjort det, kan de få gjøre hva de vil)

Og så alt dette hylekoret, fra både teologer og misjonsfolk og helsemyndigheter. Er det så farlig da? I verste fall vil Märtha "helbrede" noen som tror sterkt nok på det. Jesus skal virkelig være glad for at han ikke går rundt på jorden i dag, det hadde ikke vært enkelt å starte en ny verdensreligion med dagens medieomtale!





Apropos det med å "ta inn stemninger", et sykehjem i USA holder seg med en synsk katt. Katten Oscar skjønner hvem som skal dø, og legger seg i sengen deres når livet går mot slutten. Jeg lurer litt på hva disse menneskene egentlig dør av. Katter er jo tross alt rovdyr...

Nissemann ser ikke bort ifra at det kommer flere innlegg om dette temaet...

4 kommentarer:

Simelin sa...

Jeg har krysset fjorden mellom Hordhus og Flatøy til fots... så da kan jeg vel gjøre som jeg vil...?

Ellers imponert over researchen din!

Nissemann sa...

Sorry kompis, broer teller ikke. Fantes ikke sånt på Jesu tid, så det er ganske ubibelsk.

(Det var forresten noen som fikk NRK Trafikk til å melde fra om at en veistrekning var stengt pga overvann. Det viste seg senere å være en fergestrekning... Apropos research!)

Anonym sa...

hadde Märtha tatt på meg hadde nok jeg også følt meg bedre...he he...

De gamlingan som daua var nok allergisk mot katter.


PS. Man kan få overvann på ferger også. Dvs. at de forliser!

Nissemann sa...

Jeg tipper nok at Märtha hadde fått god kontakt med din indre kraft ja...

Ryktene vil forresten ha det til at to av ti nordmenn tror at kongelige faktisk har blått blod. Og begge to bor i Lommedalen...